ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:39 | ژوئن28 تهران

معادن سنگ های قیمتی ایران بدون استفاده مانده است

تاریخ: 12:13, 04-11-2014.

تهران. سه شنبه، 4 نوامبر 2014 میلادی برابر با 13 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ایران با داشتن معادن غنی گوناگون سنگ های قیمتی استفاده چندانی از این نعمت خدادادی نمی برد.
بنابراین گزارش، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در نشست با هنرمندان و صنعتگران سنتی استان اردبیل گفت: 45 درصد از معادن مربوط به سنگ های قیمتی موجود جهان در ایران و کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان قرار دارد  ولی این ظرفیت بالقوه تاکنون نقشی در رونق چرخه اقتصادی ایران نداشته است.
وی با اشاره به اینکه به شکل تخمینی سالانه گردش مالی ناشی از فرآوری و صادرات سنگ های قیمتی در جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار است، فعالیت های مربوط به این هنر دستی در ایران را بسیار محدود دانست.
او گفت: به منظور استفاده از این ظرفیت بسیار بالای خدادادی، با راه اندازی مرکز مالی گوهر تلاش بر آن است تا اتاق فکری برای آموزش و رفع موانع صادرات و مشکل های گمرکی در ارتباط با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تشکیل شود.
وی میزان درآمد تایلند از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در سال را 24 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: این کشور باوجود آنکه فاقد معادن سنگ های قیمتی است این درآمد را که بطور تقریبی با درآمد نفتی ایران رقابت دارد از راه فرآوری اینگونه سنگ ها به دست می آورد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: