یان الیاسون: تنها راه حل در این منطقه از طریق گفت وگوهای سیاسی خواهد بود

تاریخ: 19:17, 30-10-2014.


تهران. پنجشنبه، 30 اکتبر 2014 میلادی برابر با 8 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، صبح امروز یان الیاسون، فائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد وارد تهران شد و با عده ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگوها انجام داد.
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در دیدار با یان الیاسون، با بررسی وضعیت عراق و سوریه و مبارزه علیه داعش گفت: مشکل از زمانی شروع شد که بعضی از کشورها در منطقه و خارج از منطقه با یک محاسبه راهبردی نادرست و جاه طلبانه به جای اینکه به دنبال راه حل سیاسی برای مشکل این کشور باشند، ارسال کمک های تسلیحاتی را به معارضان آغاز کردند تا نظام سوریه را ساقط کنند. این مسئله به رشد گروه های تروریستی مختلف کمک کرده و باعث ویرانی شهرها و تلفات انسانی وسیع شد. تاکتیک اشتباه باعث شد که گروهی همچون داعش بتواند یک ارتش تروریستی تشکیل بدهد و بخش های مهمی از سرزمین های عراق و سوریه را به تصرف خود در آورد و حتی کشورهای دیگر را مورد تهدید قرار دهد.
خرازی در باره نقش ایران در مبارزه علیه داعش افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع حملات گروه داعش به کمک مردم عراق شتافت به طوری که این کشور توانست در هماهنگی دولت و مردم و مرجعیت دینی از پیشروی تروریست ها جلوگیری و پیروزی های مهمی را در عقب راندن گروه داعش به دست آورد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار نظر کرد: قطع کمک های مالی و نظامی به این گروه و گروه های دیگر تروریستی گام اول در حل و فصل مسائل سوریه و بازگشت ثبات به منطقه است.
یان الیاسون، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد که از عراق وارد تهران شده در این ملاقات از قول مقامات دولتی عراق به نقش ایران در کمک به عراق و قدردانی آنها اشاره کرد و بر نقش موثر ایران در منطقه و همچنین به ثبات جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه و توسعه و پیشرفت آن، تأکید کرد.
یان الیاسون در رابطه به گسترش فعالیت های تروریستی و بی ثباتی درسوریه و لبنان نگرانی های خود را اظهار داشت: تنها راه حل در این منطقه از طریق گفت وگوهای سیاسی خواهد بود.
قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد که برای مذاکره با مقاات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، پیش از انجام دیدار با خرازی، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه و علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگوها داشت.

به اشتراک گذاشتن اخبار: