ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:34 | سپتامبر28 تهران

رونمايی از نخستين چاپگر ايرانی خط بريل در اصفهان

تاریخ: 08:24, 17-10-2014.

تهران. جمعه، 17 اکتبر 2014 میلادی برابر با 26 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نخستین بار در ایران چاپگر خط بریل که مهندسان شرکتی دانش بنیان در اصفهان آن را طراحی و اجرا کرده بودند عصر دیروز با حضور رئیس کمسیون فرهنگی مجلس در اصفهان رونمایی شد.
بنابراین گزارش، نیک زاد مدیر اجرایی این طرح گفت: این چاپگر بومی قادر به چاپ افقی یا عمودی و نیز چاپ بر روی انواع کاغذهای 3آ ، 4آ است.
نیک زاد افزود: سرعت چاپ 300 برگ خط بریل در ساعت، قابلیت چاپ هم‌زمان پشت و روی کاغذ و دارا بودن نرم‌افزار زبان‌های بریل فارسی و لاتین و عربی از جمله قابلیت‌های این دستگاه ابداعی است.
وی با اشاره به اینکه این چاپگر نسبت به مدل خارجی تفاوت ها ی زیادی دارد افزود: از نظر کیفیت چاپ این چاپگر نسبت به نمونه های مشابه خارجی برتری دارد.
مدیر اجرایی این طرح در این دستگاه سیستم کاهش صدا و ارتعاش در آن فعال شده و قابلیت استفاده از پورت "یو اس پی" و حافظه دارد
نیکزاد گفت: بومی سازی این دستگاه موجب قطع وابستگی جامعه نابینایان کشور به سازندگان اروپایی شد.
وی با بیان اینکه این دستگاه در مدت یکسال و باهزینه  300 میلیون ریال ساخته شده افزود: قیمت خارجی این دستگاه بیش از 600 میلیون ریال است.
حجت الاسلام سالک رئیس کمسیون فرهنگی مجلس نیز در این آیین با اشاره به شناسایی یک میلیون نابینا و کم بینا در کشور گفت: طراحی و ساخت این چاپگر می تواند نیاز ناینایان کشور را بر طرف کند و پاسخی به تحریم ها باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: