ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:57 | جولای05 تهران

توفان یوتو جزیره لوزن در شمال فیلیپین را درنوردید

تاریخ: 16:42, 30-10-2018.


تهران. 30 اکتبر 2018 میلادی برابر با 8 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
توفان شدید گرمسیری یوتو جزیره لوزن در شمال فیلیپین را با سرعتی حدود 300 کیلومتر در ساعت در نوردید و با اعمال خسارات گسترده بیش از 50 میلیون نفرنفوس این جزیره را  در شرایط اضطراری قرار داد.
سازمان هواشناسی فیلیپین هشدارداد توفان پرقدرت یوتو با بارشهای سنگین، طغیان رودخانه ها و بروز سیلاب در مسیرش واقع در 5 ایالت منطقه لوزن همراه خواهد بود.
به اساس گزارش های رسانه های خبری فیلیپین، توفان خطرناک یوتو هفته گذشته جزایر مارینا در شمال آمریکا را درنوردید و خسارات گسترده ای برجای گذاشت و از عصر دیروز به لوزن فیلیپین رسیده و امروز در مسیرش بخش های دیگری از لوزن و ایالت ایزابلا در شمال این کشوررا  خراب کرد.
لوزن بزرگترین و پرنفوسترین جزیره فیلیپین و یکی از سه جزیره اصلی و واقع در شمال کشور است.
یوتو دومین توفانی است طی دو ماه آخر کشور فیلیپین را درنوردید. ماه گذشته ابرتوفان منگخوت با بر جای گذاشتن بیش از 250 میلیون دلار خسارت صد تن را به کام مرگ کشید و صدها نفررا بی خانمان کرد.
سازمان هواشناسی فیلیپین هشدار داد توفان گرمسیری یوتو که سراسر جزیره لوزون را فرا گرفته در مناطق کوهستانی میزان تخریب و لغزش زمین گسترده ای خواهد داشت و بنابراین مقامات محلی اقدام به تخلیه ساکنان مناطق کوهستانی و شهرهای ساحلی در 6 ایالت در این منطقه کرده اند.
شرکت هواپیمایی فیلیپین دستکم 12 پرواز میان مانیل پایتخت و لوزن را متوقف کرده است.
یوتو 18 امین توفان پرقدرت است که امسال فیلیپین را درنوردیده که میلیون ها نفر گرفتار آثار تخریبی آنها شده و صدها نفر نیز دراثر آن کشته شده اند. توفان سهمگین هایان سال 2013 هفت هزار و 500 کشته و مفقود دراین کشور برجای گذاشت.
به عقیده کارشناسان فیلیپین کشور مجموع جزیره ها و توفان های شدید است و سالانه دستکم 20 توفان دراین کشور تلفات و خسارات زیادی برجای می گذارد که این بلای طبیعی یکی از عوامل ضعف اقتصادی این کشورجنوب شرق آسیا به شمار می رود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: