ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:51 | آوریل30 تهران

ایران، فصل چهارم کاوش تل آجري در حريم شهر پارسه را آغاز کرد

تاریخ: 21:14, 14-10-2014.

تهران. سه شنبه، 14 اکتبر 2014 میلادی برابر با 22 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، عملیات باستان‌شناسی و برنامه مطالعات تل آجری در حریم شهر پارسه، با حضور هیئت مشترکی از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی، به منظور شناسایی ساختارهای معماری این شهر از دیروز آغاز شد.
بنابراین گزارش، حیدری، مدیر روابط عمومی پارسه پاسارگاد گفت: فصل چهارم این طرح تحقیقاتی و کاوش در منطقه تاریخی تل آجری واقع در شمال غربی تخت گاه تخت جمشید، با پاسخگویی به چند پرسش مرتبط با باستان شناسی هخامنشی و پس از هخامنشی فارس بویژه برای بازسازی بافت ابتدایی مرکز هخامنشی با شکوه تخت جمشید آغاز شده است.
آقای حیدری افزود: این طرح براساس امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بولونیا ایتالیا و به سرپرستی دکتر علیرضا عسگری چاوردی از ایران و دکتر پی یر فرانچسکو کالیری از ایتالیا اجرا می شود.
وی گفت: در اجرای این طرح که سی روز به طول می انجامد، کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، میراث فرهنگی فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مشارکت دارند.
یادداشت تفاهم مربوط به عملیات باستان شناسی شهر پارسه را چند روز پیش سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و آنجلو پمپیلیو، رئیس گروه میراث فرهنگی دانشگاه بولونیا امضا کردند.
در فصل گذشته، عملیات باستان شناسی در منطقه تل آجری، چند اثر تاریخی و سه بنا ازجمله بنای دارای آجرهای لعاب دار با تصاویری از اسطوره های ایران که قابل مقایسه با بین النهرین و شوش است، کشف شد.
تعداد بناهای کشف شده در شهر پارسه تخت جمشید تاکنون به عدد 20 رسیده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: