ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

5:17 | جولای07 تهران

در ایران و در شهر شیراز همایش علمی – تخصصی حافظ شناسی آغاز شد

تاریخ: 17:17, 13-10-2014.

تهران. دوشنبه، 13 اکتبر 2014 میلادی برابر با 21 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، هجدهمین همایش ملی علمی - تخصصی حافظ شناسی با حضور 250 محقق و حافظ شناس از سراسر ایران در شیراز آغاز شد.
بنابراین گزارش، منیژه عبداللهی، مدیر مرکز حافظ شناسی شیراز گفت: این همایش ملی با محوریت بررسی شرح اشعار حافظ در سالن اجتماعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در حال برگزاری است.
منیژه عبداللهی هدف از برگزاری این همایش را به اشتراک گذاشتن تحقیقات حافظ پژوهان و آشنایی آن ها با تحقیقات حافظ پژوهان بزرگ دانست.
مدیر مرکز حافظ شناسی شیراز گفت: سنت جواب گویی به شعر حافظ و رویکرد هرمنوتیک ، شرح یوهان کریستوف بورگل، بر برگزیده ای از غزلیات حافظ به زبان آلمانی، بررسی و تحلیل شروح برخی تک بیت های جنجالی حافظ و آسیب شناسی شرح های حافظ از مهمترین موضوع های مقالات ارائه شده در این همایش است.
در این همایش ملی 8 مقاله به صورت کنفرانس ارائه می شود.
دبیر ستاد بزرگداشت حافظ گفت: در نخستین نشست دکتر مجید بهره ور، در موضوع جوابگویی به شعر حافظ و رویکرد هرمینوتیک‌ها، دکتر علی رجایی، بر شرح یوهان کریستوف بورگل، بر برگزیده‌ای از غزلیات حافظ به زبان آلمانی، دکتر خدیجه حاجیان، بررسی مقالات چاپ‌شده در حوزه ادبیات بحث‌انگیز حافظ و دکتر بهادر باقری، آسیب‌شناسی شرح‌های حافظ سخنرانی می‌کنند.
وی پایان‌بخش این برنامه را سخنرانی منصور پایمرد، شاعر و پژوهشگر پیرامون  راز و رمز معنا پذیری در شعر حافظ  اعلام کرد.
مدیر مرکز حافظ شناسی شیراز گفت : شرح نویسی بر اشعار حافظ جزء  کارها و افتخارات حافظ پژوهان است و هر سال شرحی جدید از یک بیت شعر یا یک غزل خواجه اهل راز نوشته می شود که هر کدام از شرح های نوشته شده خود در جایگاه نقد و بررسی قرار می گیرند.
در ادامه این نشست از مجموعه مقالات ادبی و اشعار دکتر عبدالوهاب وصال، حافظ شناس نامدار و استاد فقید دانشگاه شیراز نیز رونمایی می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: