رئیس جمهور ایران: تحول علمی در سایه نقدپذیری علم است

تاریخ: 14:40, 07-10-2014.

تهران. سه شنبه، 7 اکتبر 2014 میلادی برابر با 15 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور ایران در آیین گشایش دانشگاه ها بر نقد و نقد پذیری تأکید کرد.
بنابراین گزارش، دکتر حسن روحانی، ساعاتی قبل به مناسبت پنجاهمین سالگرد تصویب قانون دانشگاه تهران و آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران حضور یافت. وی در مراسمی که به همین مناسبت اجرا شد ضمن تاکید بر نقد و استدلال گفت: حتی در علوم دینی که کمتر این مسایل اتفاق می افتد، در تفاسیر قرآن، در نظرات فقهی، در اصول حکمت و فلسفه و کلام هم بسیاری از استدلال ها را می بینید که دانشمندی چون ابوعلی سینا آن را اثبات و دیگری آن را نفی کرده است.
وی با اشاره به اثبات نظر اصالت ماهیت توسط بوعلی و رد آن با نظریه اصالت وجود یا تکذیب حرکت جوهری و اثبات آن توسط صدرالمتالهین، گفت: دانش انتقادپذیر است و دانش بشری چنین است، حتی ممکن است فهم وحی الهی هم تغییر کند، ممکن است امروز به عمقی از کلام خدا برسیم و فردا به فهم عمیق تر.
رئیس جمهور گفت: لذت علمی در سایه تحولات علمی است.
روحانی با اشاره به اسلامی کردن علوم انسانی گفت: این به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به طور کامل کنار بگذاریم، ممکن است در بخشی از علوم انسانی نقد داشته باشیم، اما علم را باید نقد کرد، نباید حذف کرد.
وی ادامه داد: یکی از اشکالات ما این است که می خواهیم بخشی از علوم را حذف کنیم، در حالی که علم حذف شدنی نیست، البته شاید ابطال شدنی باشد.
رئیس جمهور گفت: چطور عده ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؟ حذف معنی ندارد، اما ما می توانیم حرف بهتر، سخن دقیق تر و مطلبی علمی تر عرضه کنیم و آن نکات قبلی را مورد نقد یا حتی ابطال قرار دهیم.
روحانی ادامه داد: مجموعه حرکت علمی ما حرکت مطلوبی است دولت وعده هایی را که درباره دانشگاه داده، فراموش نکرده است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من، دولت به بخشی از این وعده ها جامه عمل پوشانده است.
رییس جمهور گفت: اینکه امروز جزو برنامه گذاشته نشده بود تا تشکل های دانشجویی سخنان خود را بیان کنند، مایه تاسف من شد به هر حال آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن.

به اشتراک گذاشتن اخبار: