ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:31 | جولای02 تهران

آغاز دور دوم مطالعات پنج ساله شهر تاریخی پارسه در تخت جمشید ایران

تاریخ: 10:38, 06-10-2014.

تهران. دوشنبه، 6 اکتبر 2014 میلادی برابر با 14 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، بخش نخست مطالعات میدانی دور دوم پنج ساله شهر تاریخی پارسه از امروز به مدت 40 روز در تخت جمشید آغاز شد .
بنابراین گزارش، عسگری سرپرست گروه باستان شناسی تخت جمشید گفت: کار ما در چارچوب مطالعات باستان شناسی و ارتباط میان رشته ای بین رشته های مختلف علوم محیطی، زیستی و طبیعی و با هدف شناخت و بازسازی این شهر ایرانی انجام می شود.
عسگری گفت: در پنج سال گذشته در کنار مطالعات کتابخانه ای، اسنادی و مستند کاری حدود 200 روز کار میدانی و پژوهش مستقیم در اطراف این شهر صورت گرفته است .
این کاوشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: شکل گیری شهر پارسه فرایندی داشته که از دوره های آغاز تاریخی در بین النهرین و در فلات ایران شکل گرفته و در دوره عیلامی تبیین و در دوره هخامنشی شهری مثل پارسه تخت جمشید تا آن اندازه نظامند شد که از شهر پارسه، حوزه آسیای مرکزی، آسیای غربی و شرقی اداره می شده است .
این باستان شناس و پژوهشگر گفت: گروه باستان شناسی مشترک پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه بولونیای ایتالیا با همکاری دانشگاه شیراز و سایر مراکز علمی ایران تلاش دارد تا در یک دوره پنج ساله سازه ها و معماری شهر پارسه تحت جمشید را شناسایی کند.
وی افزود : علاوه بر کاوش های باستان شناسی، اتکا به مطالعات گسترده ژئوپلوتیک که از جمله شیوه های تهیه طرح و پلان محدوده 600 هکتاری در شهر پارسه تحت جمشید است استفاده می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: