ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

2:10 | سپتامبر20 تهران

استفاده سه و نيم برابرظرفيت از منابع طبيعي ایران

تاریخ: 13:49, 03-10-2014.

تهران. جمعه، 3 اکتبر 2014 میلادی برابر با 11 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس سازمان محیط زیست ایران درباره استفاده سه و نیم برابر ظرفیت مراتع طبیعی کشور ایران هشدار داد.
بنابراین گزارش، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران در مراسم اختتامیه دومین جشنواره گیاهان دارویی با بیان اینکه ادامه این روند مراتع را به بیابان تبدیل می کند گفت: دنیا با سقوط سریع تنوع گیاهی و جانوری روبروست و طبق آخرین آمار 52 درصد گونه‌های جانوری و گیاهی در 45 سال گذشته به طور کامل منقرض شده است که این موضوع خطر کاهش منابع و ذخایر ژنتیکی و به خطر افتادن امنیت غذایی را دارد.
وی با تأکید بر لزوم حفاظت از گونه های زیستی کشور و جلو گیری از تخریب منابع اضافه کرد: طبق آمار جهانی به ازای هر سال تخریب و آلودگی بشر به یک سال و نیم زمان نیاز است که ذخایر بازسازی شوند.
ابتکار در ادامه با اشاره به سازگاری و مقاومت بالای گیاهان دارویی در اقلیم ایران از اصلاح الگوی کشت و ابیاری به عنوان راه حلی برای مقابله با کم آبی یاد کردوگفت: هم اکنون 11 درصد خاک ایران با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری حفاظت می شود.
وی همچنین آلودگی منابع خاکی و آبی مناطق پر رونق کشاورزی به انواع سموم را از دیگر مشکلات زیست محیطی کشور بر شمرد و گفت:‌ باید تلاش کنیم تا با کشت ارگانیک حداقل خسارت به منابع ژنتیکی و گیاهی کشور وارد شود زیرا نفوذ سموم در گیاهان دراویی موجب بی اثر شدن این گیاهان می شود .

به اشتراک گذاشتن اخبار: