ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:29 | جولای04 تهران

کاهش 30 درصدی کالاهای ترانزیتی از ایران به افغانستان

تاریخ: 04:01, 04-10-2016.

تهران. سه شنبه، 4 اکتبر 2016  میلادی برابر با 13 مهر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی ایران گفت: ایران ظرفیت های بسیار در زمینه صنعت ترانزیت به دلیل مبادی ورودی و دسترسی کشور به آبهای آزاد دارد که از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.
بنا بر این گزارش، غلام مولا ابوبکری با اشاره به مشکلات صنعت ترانزیت در ایران افزود: در صنعت ترانزیت سه عامل امنیت، سرعت و قیمت از اهمیت بسزایی برخوردار است که هم اکنون عامل های سرعت و قیمت را از دست داده ایم.
وی از کاهش 30 درصدی کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون یک سوم از کالاهای ترانزیتی به افغانستان از بندر 'گوادر' و توسط پاکستان ترانزیت می شود.
وی گفت: اگر این مشکل چاره اندیشی نشود 70 درصد مابقی ترانزیت ما در مسیر افغانستان نیز به علت عدم ثبات قیمت و عدم سرعت از دست می رود.
وی افزود: بندر چابهار که از سال 1362 عملیات اجرایی آن آغاز شده تاکنون راه اندازی نشده است در حالی که این بندر در صورت تقویت و رسیدن به جایگاه اصلی خود می تواند بندر گوادر را از صحنه رقابت خارج کند.
استان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان حدود 540 کیلومتر و با افغانستان بیش از 320 کیلومتر مرز مشترک دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: