ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:04 | مه15 تهران

رؤسای جمهور ایران و سوییس در نیویورک ملاقات کردند

تاریخ: 09:52, 26-09-2014.

تهران. جمعه، 26 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 4 مهر1393 خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با دیدیه بورکهالتر، رییس جمهوری سوییس دیدار و گفت و گو داشت.
دکتر روحانی گفت: مقررات بین المللی و معاهدات آژانس بین المللی انرژی هسته ای، مکانیزم اصلی برای اعتمادسازی در موضوع هسته ای است و ایران تمام نظارت های بین المللی بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره مند شود
رییس جمهوری ایران در این دیدار، تبعیض نسبت به بهره مندی کشورها از فناوری صلح آمیز هسته ای را غیرقابل پذیرش دانست وگفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین المللی، پله ای برای همکاری و مشارکت در مسایل مهم منطقه ای و جهانی است.
روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی کرد که افراطی گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند
روحانی با بیان اینکه ملت سوئیس روحیه صلح جویی دارد، گفت: باید از زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد
رییس جمهوری، علاقمندی برای توسعه مناسبات ایران و سوییس در حوزه های اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکت ها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاری های انسان دوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.
دیدیه بورکهالتر، رئیس جمهوری سوییس در این دیدار ابراز نظر کرد که اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزم های بین المللی ایجاد و با گفت وگو تعمیق پیدا می کند و سوییس از تلاش های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می کند..
وی درباره تحولات خاورمیانه افزود: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوییس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می شود ،حضور پیدا کند.
رییس جمهوری سوییس با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5، اظهار امیدواری کرد راه حلی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق نهایی حاصل شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: