ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:11 | جولای07 تهران

رئیس جمهور ایران دیداری با اوباما انجام نخواهد داد

تاریخ: 11:02, 24-09-2014.


تهران. چهارشنبه، 24 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 2 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور ایران برنامه ای برای دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ندارد.
رئیس جمهور ایران در پاسخ به شبکه ان بی سی در خصوص امکان دیدارش با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده است و قاعدتاً دیداری انجام نخواهد گرفت.
بنابراین گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی افزود: هر زمان بنا باشد در سطح رؤسای جمهوری ایران و آمریکا دیداری انجام گیرد، باید مقدمات لازم فراهم شود که گاه تهیه این مقدمات از هفته ها قبل آغاز می شود لذا این دیدار در شرایط کنونی منتفی است.
دکتر روحانی با اشاره به مکالمه تلفنی خود با اوباما در سال گذشته گفت: در این گفت و گو سرفصل هایی از همکاری ها مطرح شد اما به این نتیجه رسیدیم که اگر موضوع هسته ای ایران حل شود راه برای همکاری های دو کشور بیشتر باز می شود.
رئیس جمهور افزود: طولانی شدن روند مذاکرات موجب تقویت بدبینی تاریخی در ایران نسبت به رفتار غرب و آمریکا شده که می تواند مانعی برای همکاری سریع دو کشور در مسایل مختلف منطقه ای و جهانی شود، در صورتی که حل این مسئله شرایط میان ایران و آمریکا را متحول خواهد کرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه اگر توافق نهایی در خصوص موضوع هسته ای ایران انجام شود بدون تردید همکاری ها توسعه خواهد یافت، گفت: پس از این موضوع می توان در خصوص مبارزه با تروریسم و تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه حساس خاورمیانه همکاری کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم کشورها راه نادرست و اشتباهی است که هیچ نتیجه ای برای آمریکا جز از بین بردن فرصت برای توسعه روابط نداشته است، گفت: مبادلات اقتصادی یک کشور با تحریم قطع نخواهد شد زیرا تحریم مسیر آب را منحرف می کند اما نمی تواند مانع از حرکت آن شود.
دکتر روحانی خطاب به نشریه نیشن در خصوص تحریم‌ها گفت: باید در آمریکا کسی بررسی کند که تحریم‌ها چه منافعی برای این کشور در بر داشته است، خیلی کشورها از مسئولان آمریکایی و نمایندگان کنگره آمریکا تشکر می‌کنند، زیرا اگر تحریم‌های آنها نبود، این کشورها فرصت کنونی را نداشتند و نمی‌توانستند در جایگاه امروزی خود قرار بگیرند.
رئیس‌ جمهور تحریم غذا و دارو را کاری ضدبشری و خلاف مقررات و حقوق بشر توصیف کرد و با بیان اینکه دولت ایران حتی در این باره نیز راه‌های لازم برای تأمین نیازهای خود را پیدا کرده است، گفت: این تحریم‌ها اساساً قابل قبول نیست، مخصوصاً اگر اتهامات واقعیت نداشته و بر مبنای توهم باشد.
دکتر روحانی افزود: می‌گویند ایران به دنبال سلاح اتمی است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دستگاه متولی مکرر در گزارش‌های خود عنوان کرده است که هیچ مدرک و سندی در این خصوص پیدا نکرده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران رخ نداده است.
رئیس‌ جمهور دستیابی به تفاهم را از طریق جلب اعتماد از سوی دو طرف امکان‌پذیر دانست و گفت: باید به جای پاشیدن بذر خشم، بذر گل بیفشانیم آنگاه می‌توانیم در خصوص موضوعات واقعی نه توهمات بحث و همکاری کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: