ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:04 | جولای05 تهران

در اثر سوءسالمندی جمعیت ایران 30 هزار روستا در کشور خالی مانده است

تاریخ: 15:36, 21-11-2014.


تهران. جمعه، 21 نوامبر 2014 میلادی برابر با 30 آبان ماه 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مقامات ذیدخل جمهوری اسلامی ایران اظهار نگرانی کردند که با حرکت ایران به سوی سالمندی، کشور مانند برخی از کشورهای پیشرفته جهان به چاله جمعیتی می افتد.
بنابر این گزارش، زهرا سیاح، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول سیاست های جمعیتی امور زنان ایران، اخیرا در گردهمایی بانوان فرهنگی بسیجی شاهرود از وضع جمعیتی ایران اظهار نگرانی کرده است: با حرکت ایران به سوی سالمندی، برنامه های فرهنگی بی اثر خواهد شد و کشور در چاله جمعیتی می افتد.
به گفته خانم سیاح، تغییر فرهنگ باروری راهکاری مناسب برای افزایش جمعیت و جوان ماندن کشور می باشد.
او ضمن تاکید بر این نکته که شاخص سالمندی در کشور رو به افزایش است، گفت: به ازای هر پنج تا 10 سال تاخیر در افزایش جمعیت، شش تا 14 میلیون نفر جمعیت بالقوه از دست می رود و ایران به رغم اینکه هم اکنون در اوج نرخ باروری جمعیت قرار دارد تا سال 1415 مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی در چاله جمعیتی خواهد افتاد.
زهرا سیاح، رفع موانع اقتصادی و کاهش مصرف گرایی را نخستین گام ها برای افزایش جمعیت دانست و افزود: نمی توان برای افزایش نسل منتظر آماده شدن تمام زیرساخت های لازم شد، زیرساخت ها باید همزمان با تولید نسل انجام شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داد: بر اساس آمار و اطلاعات در یک بازه زمانی نزدیک به 60 هزار سایت علیه ازدیاد جمعیت در ایران فعالیت خود را آغاز کردند و در دو سه سال اخیر این فعالیت ها به اوج خود رسیده است.
وی با بیان این که کاهش جمعیت امروز جامعه حاصل فعالیت های از اواخر دهه 60 است، ابراز تاسف کرد: درصد رشد جمعیت در ایران به قدری کاهش داشته که اکنون با توجه به این شاخص شمار روستاهای خالی از سکنه در ایران 30 هزار روستا برآورد می شود.
مسئول سیاست های امور جمعیتی زنان ایران بیان کرد: جمعیت نشانه اقتدار یک ملت است و کاهش و سالمند شدن جمعیت موجب کاهش قدرت در جهان می شود و مشکلات عدیده ای را برای یک جامعه به وجود می آورد.
زهرا سیاح خاطرنشان کرد که درغرب این روند باعث شد فرزند آوری کاهش یافته و نیروی کار کم شود و چون کشورهای اروپایی این دوران را پشت سر گذاشته اند، باید از تجربیات آنها در این زمینه بهره برد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: