ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:57 | جولای07 تهران

رؤساي جمهور ايران و ترکمنستان بر توسعه روابط تأکيد کردند

تاریخ: 16:08, 12-09-2014.


تهران. جمعه، 12 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 21 شهریور 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان در دیداری دوجانبه بر توسعه همکاریها در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در بالاترین سطح تأکید کردند.
بنابراین گزارش، آقای روحانی صبح امروز در محل اقامت خود در شهر دوشنبه تاجیکستان میزبان قربانقولی بردی محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان بود.
در این دیدار آقای روحانی با اشاره به پیوند فرهنگی و تاریخی دو کشور گفت: ایران و ترکمنستان دو همسایه و دو برادر با ریشه های مشترک هستند و ضروری است از همه ظرفیتها برای توسعه روابط دو جانبه بهره گیرند.
رئیس جمهور ایران با اشاره به امکانات فراوان دو کشور برای مبادله کالا و تجارت تصریح کرد : شرایط باید به گونه ای باشد که کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش مهندسی و خصوصی ایران با تسهیلات لازم در فعالیتهای انرژی، عمرانی و حمل و نقل ترکمنستان فعالیت داشته باشند.
آقای روحانی به افتتاح راه آهن سه جانبه ایران ، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و افزود: ایران مسیر مطمئن، امن و سودآور برای ترانزیت کالا و اتصال اقتصاد منطقه بویژه آسیای مرکزی به جنوب و خلیج فارس است.
رئیس جمهور با بیان توانایی علمی و فنی ایران افزود: برای هر گونه کمک به توسعه زیرساختهای ترکمنستان و تأمین کالاهای مورد نیاز این کشور آماده هستیم.
آقای روحانی با اشاره به همراهی دو کشور در عرصه بین الملل و منطقه تأکید کرد: روابط فرهنگی، علمی و گردشگری دو طرف هم باید به ظرفیتهای بالایی برسد.
رییس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه مؤثر منطقه ای و بین المللی ایران و مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت گفت: ایران حضور بسیار خوبی در حوزه انرژی، راه و اقتصاد ترکمنستان دارد و امیدواریم روابط دو کشور به بالاترین سطح افزایش یابد.
بردی محمدف فعالتر شدن کمیسیون مشترک همکاری دو کشور را خواستار شد و افزود: فعالیت نمایشگاهها بویژه عرضه محصولات ایران در ترکمنستان همواره با استقبال تجار و مردم مواجه بوده است.
رئیس جمهور ترکمنستان،‌ ایران را از توانمندترین کشورها در حوزه عمران و راه سازی دانست و خواستار توسعه همکاریها در حوزه های ترانزیتی و گمرکی شد.
رؤسای جمهور دو کشور همچنین برای فعالتر شدن کمیسیون مشترک همکاریها و بررسی مسائل منطقه ای توافق کردند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: