ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:55 | جولای08 تهران

در ایران نخستین شمش طلای استخراجی از معدن تکاب ضرب می شود

تاریخ: 10:09, 27-08-2014.


تهران. چهارشنبه، 27  اگوست 2014  میلادی برابر با 5 شهریور 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معدن و  کارخانه فرآوری طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن و کارخانه طلای ایران و خاورمیانه این هفته افتتاح و نخستین شمش طلای آن به مناسبت هفته دولت تولید می شود.
بنابراین گزارش، حسینقلی قوانلو، مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زره شوران تکاب گفت: مجتمع طلای زره شوران تکاب از جمله طرح های مهم معدنی ایران است که در مرحله نخست، دارای ظرفیت تولید سالانه سه تن طلا است.
او افزود: برای اجرای این مرحله تاکنون 835 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 15.2 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
وی گفت: این کارخانه طی سه ماه پس از تولید به ظرفیت اسمی تولید روزانه 10 کیلوگرم طلا می رسد. مجتمع طلای زره شوران در مرحله دوم و با اجرای طرح توسعه به شش تن ظرفیت سالانه دست می یابد و با اجرای این طرح که عملیات آن اکنون آغاز شده است، ایران به بزرگترین تولیدکننده طلا در خاورمیانه تبدیل می شود.
وی یادآور شد: برای توسعه این معدن و افزایش ظرفیت تولید آن 4.5 میلیون یورو و 950 میلیارد ریال سرمایه گذاری در کمیته سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به تصویب رسیده است.
به گفته قوانلو، در این کارخانه همزمان یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه در سال تولید می شود.
معدن طلای زره شوران در 35 کیلومتری شهر تکاب در جنوب شرقی آذربایجان غربی در 15 کیلومتری مجموعه باستانی تخت سلیمان قرار دارد و ذخایر کانسنگ طلای آن، 20 میلیون تن با میانگین عیار 5.5 گرم در هر تن برآورد می شود که یکی از ارزشمندترین معادن شناخته شده ایران به شمار می رود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: