ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:43 | سپتامبر19 تهران

درخواست آذربایجان برای افزایش سوآپ گاز با ایران

تاریخ: 13:16, 12-08-2014.


تهران. سه شنبه، 12 اگوست 2014 میلادی برابر با 21 مرداد 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، جمهوری آذربایجان درخواست افزایش حجم سوآپ گاز با ایران را مطرح کرد.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران علی ماجدی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به جزییات تبادل گازی با آذربایجان، اظهار داشت: حجم سوآپ گاز ایران با این جمهوری کمتر از یک میلیارد مترمکعب گاز در سال است که در طول سال جریان دارد.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران، افزود: گاز را از آذربایجان دریافت کرده و به نخجوان تحویل می دهیم و بخشی را به عنوان حق سوآپ دریافت می کنیم.
وی ادامه داد: آذربایجان درخواست افزایش حجم سوآپ گاز با ایران را مطرح کرده که در جلسه کمیسیون مشترک دوکشور، این درخواست مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خاطرنشان کرد: البته ما با کلیات این درخواست موافق هستیم و احتمالا به نتیجه می رسد.
قرارداد سوآپ گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2005 میلادی به امضای مقامات دو کشور رسید.
براساس قرارداد 25 ساله، ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می کند.
جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان و مرکز آن شهر نخجوان است.
ارمنستان بین جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته، بنابراین این دو اقلیم برای تعامل با یکدیگر از خاک جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند.
این جمهوری خودمختار همچنین از جنوب و شمال غربی با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و از شمال و شمال شرقی به جمهوری ارمنستان محدود شده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: