ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:14 | جولای01 تهران

درخواست آژانس اتمی برای بودجه بیشتر به‌منظور نظارت بر توافق اتمی ایران

تاریخ: 15:47, 26-07-2014.

تهران. شنبه 26 جولای 2014 میلادی برابر با 4 مرداد 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برای تحت نظر گرفتن فعالیت های هسته ای ایران در راستای افزایش مهلت چهار ماهه نیاز به بودجه ای بالغ بر یک میلیون یورو دارد.
به دنبال توافق ایران و قدرت‌های غربی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نیازمند یک میلیون یورو اضافی برای ادامه نظارت‌های خود بر اجرای توافق‌نامه موقت ژنو است.
در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی محوری ایفا می‌کند و با نظارت‌های خود بر برنامه اتمی ایران به قدرت‌های جهانی اطمینان می‌دهد که تهران همچنان متعهد به توافق‌نامه موقت ژنو است، توافق‌نامه‌ای که آذر سال گذشته حاصل آمد تا در ازای رفع بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تهران نیز برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.
ژانویه گذشته یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که به دنبال این توافق‌نامه شمار کارکنان آژانس در ایران نیز تقریبا دو برابر شده و از این رو درخواست پنج و نیم میلیون یورو بودجه اضافی کرد که بعدها دیپلمات‌های غربی گفتند این مبلغ بدون هیچ مشکلی پرداخت شد.
بنابرگزارش خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این درخواست را در قالب یک یادداشت روز پنج‌شنبه دوم مرداد به کشورهای عضو اعلام کرده است،
در این یادداشت آمده است که هفت کشور عضو این آژانس درخواست ادامه بررسی نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران و تایید آن بر اساس توافق صورت گرفته را داشته اند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: