مبادلات ریلی کالا بین خراسان رضوی و آسیای مرکزی افزایش یافت

تاریخ: 12:49, 27-09-2018.


تهران.27 سپتامبر 2018 میلادی برابر با 5 مهر 1397 هجری خورشیدی.ایرتاگ – خبرگزاری تلکراف ایران
جابجایی ریلی کالا بین استان خراسان رضوی ایران و کشورهای منطقه آسیای مرکزی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 57 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا محمدهادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان امروز پنجشنبه با اعلام این آمار گفت که طی این مدت یک میلیون و 254 هزار تن کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با 21 هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی مبادله شد.
وی اظهار داشت: 26 درصد کالاهای مبادله شده به میزان 322 هزار تن شامل صادرات غیر نفتی از جمله سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی، انواع خاک صنعتی و معدنی و سایر کالاها بوده که با حدود پنج هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان صادر شده است.
وی گفت: هشت درصد کالاهای مبادله شده نیز به میزان 102 هزار تن شامل کالاهای وارداتی از قبیل پنبه، خوراک دام، غلات و مواد صنعتی بوده که با یک هزار و 800 دستگاه واگن از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد کشور شده است.
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: 66 درصد کالاهای مبادله شده به میزان 831 هزار تن نیز کالاهای ترانزیتی شامل پنبه، گوگرد و کود شیمیایی بوده که با 14 هزار دستگاه واگن از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بارگیری و به مبادی مرزی ایران به ویژه بندرعباس حمل شده است.
مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن از 2 مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود اما مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر ونزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و این کشورها را به خود اختصاص داده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: