اوایل سال آینده صادرات گاز ایران به عراق آغاز می شود

تاریخ: 13:45, 15-07-2014.

تهران. سه شنبه 15 جولای 2014 میلادی برابر با 24  تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، پس از رفع بحران داعش از اوایل سال  1394 صادرات گاز ایران به عراق آغاز می شود
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در خصوص تاثیر بحران امنیتی عراق و فعالیت های گروه تروریستی داعش بر صادرات گاز به عراق، گفت: انتظار داریم که در صورت حل معضل داعش، از اوایل فروردین سال 1394 صادرات گاز به عراق آغاز شود.
علی ماجدی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ایران دو قرارداد صادرات گاز به عراق از دو مسیر بصره و بغداد امضا کرده است، اظهار داشت: قرارداد مربوط به صدور گاز به بغداد از اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی افزود: عراق قرار است که برای سه نیروگاه خود از مسیر بغداد، گاز وارد کند که مسیر خط لوله برای بهره برداری برای یکی از نیروگاه ها آماده شده و فقط بخش های فرعی آن باقی مانده بود که به علت بحران داعش، نتوانسته اند آن را کامل کنند.
ولی خط لوله گاز در داخل ایران، احتمالا در اواخر شهریور ماه به پایان می رسد.
ماجدی ادامه داد: صادرات گاز به عراق با روزانه 7 میلیون مترمکعب در روز آغاز شده و در نهایت به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
براساس مذاکرات جدیدی که بین تهران و بغداد در جریان است، صادرات گاز ایران به عراق به روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز افزایش خواهد یافت و عراق با پشت سرگذاشتن ترکیه، بزرگترین خریدار گاز ایران می شود.
قرارداد صادرات گاز ایران به عراق 4 ساله منعقد شده بود ولی در توافقی که به تازگی بین وزیران انرژی دو کشور حاصل شد، زمان آن به 10 سال افزایش یافته است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: