ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:02 | جولای07 تهران

پارلمان بریتانیا خواستار برقراری روابط کامل با ایران شد

تاریخ: 12:01, 15-07-2014.

تهران. سه شنبه 15 جولای 2014 میلادی برابر با 24  تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، فقدان نمایندگی دیپلماتیک مستقیم در ایران، توانایی بریتانیا برای برنامه‌ریزی، مدیریت، گردآوری اطلاعات و برقراری تماس‌های فردی، که برای روابط سازنده دیپلماتیک امری اساسی است، را با مشکل مواجه کرد
 
کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی که روز دوشنبه درباره روابط آن کشور با ایران منتشر کرد، می‌گوید در مقطع کنونی باید به رئیس جمهوری ایران، به عنوان کسی که خالصانه به دنبال یک توافق پایدار با گروه ۱+۵، شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، بر سر برنامه هسته ای ایران است، اعتماد کرد.
. در گزارش جدید کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا آمده است مأموریتی که حسن روحانی بواسطه آرایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ کسب کرده است و همینطور پیشینۀ خود او، به عنوان یکی از اشخاص درون نظام جمهوری اسلامی، اختیار و اعتبار لازم را در بالاترین سطح در ایران به او می‌دهند. با این حال او فردی عملگراست که امیدوار به برچیده شدن تحریم‌ها علیه کشورش است و لزومأ فردی اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود، و باید بر اساس عملکردش در مورد او قضاوت کرد، نه بر اساس آنچه که به زبان می‌آورد.
این کمیته از تصمیم اخیر وزارت امور خارجه بریتانیا برای بازگشایی سفارت در تهران استقبال می‌کند
بر اساس گزارش این کمیته، نوع روابط با ایران باعث شد بریتانیا در آن کشور کمتر به چشم بیاید و سایر کشورها از دید ایرانی‌ها، شرکای بهتری در عرصه بین‌الملل باشند.
سر ریچارد اوتاوی، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا ، روز دوشنبه در این زمینه گفت: ترجیحاً روابط معقول و سازنده‌ای با ایران خواهیم داشت. چنین روابطی از نظر سیاسی، استراتژیک، اقتصادی و فرهنگی، به سود هر دو طرف خواهد بود.
وی در پایان افزود: اگر بریتانیا بخواهد در ایران نفوذ یا وزنی داشته باشد، روابط دیپلماتیک ما باید ترمیم شود و تغییرات اخیر سیاسی در ایران این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد که روند بازسازی اعتماد - که روابط سازنده بستگی زیادی به آن دارد - را آغاز کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: