ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:42 | مه05 تهران

ایران برقی کردن راه آهن شمال را با روس ها بررسی می کند

تاریخ: 17:01, 09-07-2014.

تهران. چهارشنبه، 9 جولای 2014 میلادی برابر با 18 تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ - خبرگزاری تلگراف ایران. هادی شیخ سلطانی. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، راه آهن شمال در حال بررسی راهکارهای عملی و اجرایی برقی کردن خطوط ریلی این محور با همکاری روس ها است.
یوسف گران پاشا، مدیرکل راه آهن شمال امروز چهارشنبه گفت، مذاکراتی هم در این زمینه با مسوولان ذیربط روسی انجام شده است تا طرح برقی کردن راه آهن شمال را اجرایی کنیم.
به گفته وی، برای این منظور تاکنون هیأتی از ایران به روسیه سفر کرده اند تا از امکانات خطوط ریلی آن کشور بازدید کنند و هیأتی از کشور روسیه نیزهفته آینده به مازندران و گلستان سفر می کنند تا علاوه بر آشنایی با شرایط خاص جغرافیایی، امکانات و تجهیزات موجود راه آهن شمال را هم برای برقی کردن بررسی کنند.

گران پاشا گفت، یکی از برنامه های راه آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی، برقی کردن خط ریلی شمال است که در صورت انجام آن، سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت و قطار های باری تا 90 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.
همچنین او اضافه کرد، برقی کردن راه آهن شمال با توجه به وجود مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی حاشیه راه آهن و عبور و مرورغیرمجاز حاشیه نشینان، مستلزم حفظ حریم خطوط ریلی است تا علاوه برافزایش سرعت قطار، امنیت شهروندان نیز حفظ شود.
وی سهم حمل و نقل ریلی در ایران را حدود 10 درصد اعلام کرد و افزود، با حمایت دولت و عزم مسوولان، این سهم در برنامه پنج ساله توسعه، باید به 25 درصد افزایش یابد.
راه آهن شمال با داشتن بیش از 400 کیلومتر مسیر ریلی و حدود 30 ایستگاه، علاوه برجا به جایی سالانه یک میلیون و 300 هزار مسافر، حدود یک میلیون و 500 هزار تُن کالا را هم به مناطق مختلف کشور حمل می کند.
بر اساس گزارش های رسمی، راه آهن شمال با توجه به امکانات، ظرفیت افزایش جا به جایی بار تا سه میلیون تن را در سال دارد.
راه آهن در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا به علت مصرف سوخت کم تر، حفظ مسایل زیست محیطی، حمل انبوه بار و مسافر و ایمنی بالا همواره مورد توجه بوده و زیرساخت های آن در ایران نیز در حال توسعه است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: