ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:05 | مه12 تهران

غرب باید از سیاست دوگانه ی خود در مبارزه با تروریسم دست بکشد – دبیر حقوق بشر ایران

تاریخ: 22:11, 03-07-2014.

تهران. پنج شنبه، 3 جولای 2014 میلادی برابر با 12 تیر 1393 خورشیدی. ایرتاگ– خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه ‌قضاییه اخیرا در تهران ضمن یک دیداربا ون درسل، مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک گفت: کشورهای اروپایی به خانه امن تروریست‌ها تبدیل شده اند.
ون درسل ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط کشورش در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران، آشنایی با سیستم قضایی و مکانیزم عملکرد ستاد حقوق بشر، آگاهی از تجربیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ملت ایران را از جمله اهداف خود از سفر به ایران بیان کرد. وی که کشورش مقر اتحادیه اروپا است همچنین ازعلاقمندی کشورش مبنی بر توسعه گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری و قضایی با ایران خبر داد.
لاریجانی نیز با اشاره به این که گفتگوهای حقوق بشری ایران و اروپا از زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی آغاز شده بود، گفت: در آن زمان توافق شد که به جای صدور قطعنامه و اتخاذ مسیر تقابل در محافل بین‌المللی، پشت میز مذاکره بنشینیم و گفتگو کنیم. اما متاسفانه بعد از مدتی اروپایی‌ها مجددا راه موازی را راه انداختند و در کنار گفتگوهای حقوق بشری صدور قطعنامه و اتخاذ لحن ستیزه جویانه را نیز در دستور کار قرار دادند که منجر به ناتمام ماندن این مسیر شد.
دبیر ستاد حقوق بشرافزود: البته سیاست کلی ما این است که موضوع حقوق بشر با گفتگو پیشرفت می‌کند آن هم بدون پیش شرط و کاملا متقارن و آنگاه در این گفتگوها است که غرب می تواند تجربه بزرگ سیاسی، مدنی ما را درک کند.
دبیر ستاد حقوق بشر ضمن تاکید تعهد جمهوری اسلامی ایران به اسناد بین‌المللی که در خصوص حقوق بشر امضاء کرده، گفت: .
بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب  بنای یک نظام سیاسی، مدنی بر مبنای عقلانیت اسلامی است و دموکراسی نماینده ای شکل گرفته در ایران مدل منحصر به فردی است که برای ما دستاوردهای بزرگ سیاسی، نظامی و علمی و فناوری در منطقه و جهان به همراه داشته و ما از آن دفاع می کنیم و ضروری است که دیگران بخصوص دول اروپایی به این تجربه مهم همواره توجه داشته باشند.
در بخش دیگری از گفتگو در باره تروریسم گفت:
  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان ترور، در این خصوص همواره ثابت و بدون تغییر بوده است. لاریجانی در ادامه با انتقاد از سیاست های دو گانه کشورهای غربی به موضوع تروریسم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، موضع کشورهای غربی با پدیده تروریزم برخوردی دو گانه دارند.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: درحالی که قوانین بین المللی، مبارزه با تروریسم را یک تعهد برای همه کشورهای جهان می داند متاسفانه شاهد هستیم که اکنون کشورهای اروپایی به خانه امن تروریست ها از جمله گروهک های منافقین و پژاک تبدیل شده و از جمله در کشور بلژیک نیز این تروریست ها به راحتی رفت و آمد دارند.
او در پایان یک بار دیگر خواستارهمکاری های نزدیک تر ایران و بلژیک در موضوعات مختلف از جمله همکاری های دوجانبه حقوق بشری شد..

به اشتراک گذاشتن اخبار: