ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:10 | جولای04 تهران

بررسی ثبت شهر منبت کاران فارس در شورای جهانی صنایع دستی

تاریخ: 10:50, 25-10-2018.

تهران. 25 اکتبر 2018 میلادی برابر با 3 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
شورای جهانی صنایع دستی با تاکید بر جایگاه برجسته ایران و استان فارس در حوزه صنایع دستی اظهار کرده است که ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت در حال بررسی است.
به گزارش ایرتاگ به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس خانم غادا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و یوشا کریشنا مشاور رئیس و عضو این شورای جهانی ضمن سفر به ایران و استان فارس گفته است که درخواست استان فارس برای ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت را دریافت کردیم و به نظر ما درخواست برجسته ای است.
هیجاوی تاریخ کهن ایران و فارس را دارای شهرت جهانی دانست و بر اهمیت جهانی آثاری همچون تخت جمشید و وجود شاعرانی همچون حافظ و سعدی تاکید کرد.
اسماعیل تبادار استاندار فارس در دیدار با غادا هیجاوی با بیان اینکه استان فارس دارای رتبه ارزشمندی در حوزه صنایع دستی کشور است، خاطرنشان کرد که از 244 نوع صنایع دستی ثبت شده در ایران 117 نوع در استان فارس وجود دارد و توسط هنرمندان در گستره های خانوادگی، عشایری، روستایی و شهری تهیه می شود.
بنا به آمار موجود، درشش ماهه نخست سالجاری صادرات صنایع دستی استان فارس 184 درصد رشد داشته که نشان دهنده پذیرش این آثار در بازارهای جهانی است.
به گزارش ایرنا در شمال استان فارس دهکده صنایع دستی در حال احداث است که بستر مناسبی در عرصه رشد انواع صنایع دستی خواهد بود.
درکارگاه منبت کاری بانوان در شهرستان آباده واقع در278 کیلومتری شمال شیراز بیش از 200 نفراز بانوان به تولید آثار منبت کاری مشغول هستند.
هنر منبت یکی از هنر‌های اصیل دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی ظریف در استان فارس شهر آباده است.
منبت از ریشه گیاه گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: