ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:44 | مه19 تهران

وزرای خارجه ایران و 1+4 بیانیه مشترک برای حفظ برجام صادر کردند

تاریخ: 13:13, 25-09-2018.


تهران. 25 سپتامبر 2018 میلادی برابر با 3 مهر 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
وزیران امورخارجه ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در پایان نشست خود در نیویورک با صدور بیانیه بر ادامه فعالیت های برجام پایبندی نشان دادند و این بیانیه "پیامی قوی به یکجانبه گرایی آمریکا" اعلام شد.  
به گزارش خبرنگار ایرنا ازنیویورک، نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 شامگاه دوشنبه دوم مهر 1397 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ریاست فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و سه کشوراروپایی برگزار شد.
این نشست پیش از تلاش آمریکا برای استفاده ابزاری از شورای امنیت و اجرای نمایش علیه ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود زیرا حمایت اروپا، چین و روسیه از ایران و برجام و انزوای آمریکا را به روشنی به تصویر کشید.
در پایان این نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 4+1 اقدام به صدور بیانیه مشترکی کردند که واجد نکات مهم و قابل توجهی است.
وزرای خارجه در این بیانیه بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم ها تاکید کرده و اذعان کردند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.
وزرای خارجه در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام داشته و در یک مقابله آشکار با تحریم های یکجانبه آمریکا، بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ 15 تیر 1397 در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تاکید کردند. آنها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند.
وزرای خارجه از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت های مربوط به صادرات  با شمول نفت و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند.
بیانیه وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 دیگرکشورهارا نیزبه اتخاد سیاست ها و ایجاد سازوکارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرده و خواهان حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با ایران و بسیج همه امکانات از جمله از طریق همکاری با سایرکشورها برای عادی سازی موثر روابط بازرگانی با ایران شده ‌است

به اشتراک گذاشتن اخبار: