ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:35 | جولای04 تهران

اولین جاده آهنگین ایران در دامغان راه اندازی شد

تاریخ: 13:10, 24-10-2018.


تهران. 24 اکتبر 2018 میلادی برابر با 2 آبان 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دادگستری کل استان سمنان از اجرای طرح ایجاد اولین جاده آهنگین در کشور به عنوان راهکاری علمی برای جلوگیری از سوانح رانندگی، در 300 مترمحور فرعی امیرآباد به جاده اصلی مشهد در شهرستان دامغان این استان خبر داد.
علی دارینی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت که اجرای این طرح به همت و مشارکت مالی رئیس حوزه قضایی امیرآباد و خیران دامغانی و با بهره گیری از مددجویان زندانی در عملیات اجرایی محقق شد.
به گزارش ایرتاگ به نقل از خبرنگارعلمی ایرنا حدود 600 کیلومتر از مسیر تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند و طرح جاده آهنگین هم اکنون در محور فرعی این جاده به صورت آزمایشی اجرا شده است.
تا کنون طرح جاده آهنگین
musical road
درهشت کشوردنیا -- آمریکا، ژاپن، چین، تایوان، دانمارک، کره جنوبی، اوکراین وسانمارینو اجرا شده است و با اجرای طرح جاده آهنگین در این منطقه ایران برآورد می شود تا حدود 70 درصد از سوانح رانندگی کاهش یابد.
علی دارینی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد حوادث جاده ای در استان از نوع واژگونی به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان ناشی از کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان است، بیان کرد که  هدف اصلی از اجرای جاده آهنگین کمک به هوشیاری و رفع خواب آلودگی است زیرا پخش موسیقی متناسب با سرعت خودرو، راهکاری علمی برای ایجاد هوشیاری رانندگان می باشد. در سرعت عادی خودرو، پخش موسیقی باعث رفع کسالت راننده می شود و با افزایش سرعت خودرو از حد مجاز، نوع موسیقی در اتاقک خودرو غیرقابل تحمل تر و راننده مجبور به کاهش سرعت می شود.
دارینی به ایجاد اتاق فکردراجرای طرح جاده آهنگین در استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان موسیقی، نت شناسی، مهندسان مکانیک و راه در این اتاق فکر، این طرح را علمی و عملی دانستند و مبتنی بر نظرات کارشناسانه این متخصصان، طرح آهنگین شدن جاده در دامغان اجرا شد.
برمبنای آمار موجود، تصادفات از نوع واژگونی در بیشتر استان های کشور آمار قابل توجهی دارد و اجرای این طرح علمی در کشور به حمایت وزارت راه و شهرسازی، خیران و مجمع جهانی راه در کشور نیازمند است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: