ایران در نظام آماری کشور تحول بنیادین ایجاد می کند

تاریخ: 15:27, 23-10-2018.

تهران. 23 اکتبر 2018 میلادی برابر با 1 آبان 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
مقامات مرکز آمار جمهوری اسلامی اعلام کردند که مدرن سازی نظام آماری ایران را شروع کرده اند تا یک تحول بنیادین در نظام آماری کشور ایجاد شود.
به گزارش ایرتاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا که میزگرد ویژه ای دراین مورد برگزار کرده است دکتر کاوه کیانی معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمارایران روز سه شنبه در نشست هفته آمار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران موفقیت این نظام جدید را مستلزم همکاری دستگاه های مرتبط در تمام استان ها خواند و افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها نقطه تماس با آمار و اطلاعات بوده و جایی که آمار به نقطه برنامه ریزی می رسد همین سازمان است.
وی با بیان اینکه پیشنویس قانون آمار ایران را نوشته اند، پیش بینی کرد که اوایل سال 1398 برای نخستین بار قانون آمار در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد.
معاون مرکز آمار ایران مدرن سازی را یک فرآیند پیوسته و نا تمام خواند و گفت: در نظام آماری سنتی گاهی وظایف ارکان و بازیگران مبهم و متناقض است، ساختار آن متناسب با علم روز نیست و از منابع داده ای موجود استفاده بهینه نمی شود.
کیانی با بیان اینکه در دنیا بحث مدرن سازی از اویل سال 2001 مطرح شد اما در عمل از سال 2010 در دستور کار قرار گرفت، گفت: در ایران فاصله ها با بحث های جهانی کم است و باید سعی کنیم این مساله کاهش یابد.
وی اظهار داشت: طی چهار سال اخیر دنیا بر موضوع شاخص های اهداف توسعه پایدار تمرکز کرده است اما ایران مباحثی را فراتر از این شاخص ها پیگیری می کند.
کیانی تمرکز ایران را بر برآورده سازی نیازهای برنامه ریزی کشور خواند و افزود: نظام های آماری غیر سیاسی است و کشورها می خواهند به شکل حرفه ای آمار و اطلاعاتی را تولید کنند.
معاون مرکز آمار ایران به اصول بنیادین آمارهای رسمی در جهان اشاره کرد و ادامه داد: بی طرفی در تولید و دسترسی برابر شهروندان، رعایت موازین اخلاقی، پاسخگویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده و تفسیر نادرست از آمارهای رسمی، حفظ محرمانگی ریزداده ها، انتخاب منابع داده ای بر اساس کیفیت، به روز بودن، هزینه و بار پاسخگویی از جمله این شاخص ها است.
کیانی تاکید کرد: در وضعیت موجود مرکز آمار ایران با اختیارات بیشتر کار می کند اما هنوز به دستگاه مرکزی تهیه و انتشار آمارهای رسمی کشور نرسیده است واین مرکز باید به نقطه مرجع تبدیل شود و باید به نقطه محوری تولید و انتقال آمار تبدیل شود در حالی که اکنون اینگونه نیست.

به اشتراک گذاشتن اخبار: