ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:31 | جولای02 تهران

نام ماندگار خلیج فارس با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رسید

تاریخ: 10:43, 23-10-2018.

تهران. 23 اکتبر 2018 میلادی برابر با 1 آبان 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که نام خلیج فارس ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثت جهانی رسید.
به گزارش ایرتاگ به نقل از خبرنگار گروه علمی ایرنا، سیدمهدی میرصالحی مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت روزگذشته دوشنبه در نشست خبری با اعلام این خبرافزود: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر مالکیت صنعتی خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری
WIPO
ثبت جهانی شد.
وی با بیان اینکه، این نوع ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری حمایت از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی محسوب می شود، تاکید کرد: از این پس و بر اساس قوانین بین المللی هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نام گذاری کند.
میرصالحی با اشاره به روند ثبت جهانی مروارید خلیج فارس اظهار کرد: فرایند انجام ثبت 2 سال قبل با تنظیم گزارش کارشناسی و تنظیم اظهار نامه مربوط آغاز شد و پرونده این ثبت بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقت نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدا و ثبت جهانی ان مصوب مجلس و همچنین قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تاسبس سازمان جهانی مالکیت فکری مصوب سال 1380 مجلس تشکیل شد.
مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی ثبت 6 محصول دیگر را از اقدامات دیگر این دفتر نام برد و یاداور شد: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از دیگر محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسید.
مدیر کل خاطرنشان کرد: از سال 80 تاکنون تعداد 60 محصول ایرانی به ثبت جهانی رسیده است.
میرصالحی با تاکید بر این که اولویت ثبت جهانی محصولات این دفتر میزان صادرات است، افزود: بر این اساس در گام نخست مواد اولیه به ثبت جهانی رسید و در گام بعد، اقدام به ثبت جهانی محصولات فناورانه خواهد شد.
براساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری در مجمع عمومی خود، جمهوری اسلامی ایران با ثبت جهانی 19 محصول در سال 2018 رتبه نخست امسال را کسب کرده است و کلّاً رتبه ایران در ثبت جهانی بعد از فرانسه، اسپانیا و چکسلواکی چهارم است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: