ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:27 | اکتبر06 تهران

آغازدومین دوره آموزش زبان فارسی در پیشاور

تاریخ: 16:15, 22-10-2018.


تهران. 22 اکتبر 2018 میلادی برابربا 30 مهرماه 1397 هجری خورشیدی.ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دومین دوره آموزش زبان و ادبیات فارسی به سعی و ابتکارخانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دانشکده دخترانه «سیتی گلبهار» شهر پیشاور مرکزایالت خیبر پختونخوا پاکستان با حضور 24 دانشجوی زبان آموزآغاز شد.
در مراسم آغاز دوره جدید آموزش زبان فارسی طاهره جمال رئیس دانشکده دخترانه «سیتی گلبهار پیشاور» اظهار داشت که زمانی نه چندان دور زبان و ادبیات فارسی در مدارس، دبیرستان ها و دانشکده های این ایالت رایج بود، ولی با برچیده شدن زبان فارسی از دبیرستان ها، از رونق زبان فارسی کاسته شد.
وی از گنجانده شدن دوباره زبان فارسی در سرفصل های درسی مقطع کارشناسی زبان و ادبیات اردو اظهار رضایت کرد.
عباس فاموری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در سخنانی با تقدیر از رئیس دانشکده «سیتی گلبهار» پیشاور در راه اندازی این دوره آموزشی گفت: زبان و ادبیات فارسی سهم زیادی در فرهنگ مشترک دو کشور همسایه ایران و پاکستان دارد و اشعار و کتاب های فراوانی در پاکستان به فارسی نوشته شده که بدون دانستن زبان و ادبیات فارسی، فهم آن برای دانشجویان و اهل پژوهش، امکانپذیر نیست.
وی اضافه کرد: زبان فارسی به عنوان هویت فرهنگی پاکستان بیش از 700 سال به عنوان زبان رسمی شبه قاره بوده است واگرچه پس از حضور انگلیسی ها در شبه قاره، زبان انگلیسی جایگزین فارسی شد، اما بدون دانستن زبان فارسی درک میراث فرهنگی پاکستان امکانپذیر نیست.
نخستین دوره آموزش زبان فارسی در دانشکده دخترانه «باچاخان» پیشاور پاکستان، چندی پیش با حضور 35 زبان آموز و به همت خانه فرهنگ ایران در شهر پیشاور برگزار شده بود.
زبان فارسی همچنان در تعدادی از دانشگاهها و مراکز علمی پاکستان تدریس می شود و متون، دیوان اشعار و مجلات به زبان فارسی در این کشور چاپ می شود تعداد زیادی نسخه خطی فارسی در موزه ها و کتابخانه های دولتی و خصوصی پاکستان نگهداری می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: