ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:14 | اکتبر06 تهران

پسته دامغان و گچ سمنان ثبت جهانی شد

تاریخ: 18:36, 22-10-2018.


تهران. 22 اکتبر 2018 میلادی برابربا 30 مهرماه 1397 هجری خورشیدی.ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اعلام کرد که دو محصول راهبردی این استان -- گچ سمنان و پسته دامغان ثبت جهانی شدند.
به گزارش ایرتاگ به نقل از رسانه های خبری ایران مهدی میرکو رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز دوشنبه به خبرنگاران با اعلام این خبر افزود که این دو محصول ارزشمند استان، در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) مطابق با کنوانسیون لیسبون که ایران در سال 1383 به آن پیوسته است ثبت جهانی شده است.
به گفته وی این اقدام در جهت گسترش فعالیت های تولیدی و صنعتی، ایجاد نوآوری، ابتکار و دانش فنی در استان و نیز تحقق شعار سال در حمایت از کالای ایرانی است وثبت محصولات ارزشمند مناطق مختلف کشور در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفتر حمایت از مالکیت صنعتی قرار گرفته است.
رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هدف از این اقدام را شناسنامه ‏دار کردن محصولات صادراتی مذکور و اطمینان بخشی به مشتریان در بازارهای بین‌ المللی ذکر کرد. انواع پسته های دامغان مانند عباسعلی، شاه‌ پسند، خنجری، فرخی، اکبری، احمدآقایی و حاج حسینی دراین منطقه ایران بومی شده ‌اند و در خارج از کشور هم معروف هستند.
بر مبنای اطلاعات رسمی تا کنون پنج محصول مهم و صادراتی کشور شامل پسته دامغان، گچ سمنان، خاویار، سنگ مرمر کردستان و پسته رفسنجان توسط دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسیده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: