ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:10 | جولای07 تهران

ایران گزارش بان کی مون پیرامون اجرای قطعنامه 2231 را رد کرد

تاریخ: 05:39, 19-07-2016.

تهران. سه شنبه، 19 جولای 2016  میلادی برابر با 29 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران، گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزيابي كرد و تصریح نمود، این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده واتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است.
بنا بر این گزارش، بهرام قاسمی این گزارش را با روح و متن برجام و حتی قطعنامه 2231 متعارض دانست و افزود: این در حالی است که قطعنامه 2231، برجام و تأیید و توافق درباره آن را نشانه تغییری بنیادین در بررسی برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت عنوان کرده است.
وی اضافه نمود: این گزارش دهی دبیرکل یک رویه اداری و تکراری بوده و صرفاً جنبه توضیحی داشته و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل می باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اشاره گزارش دبیرکل سازمان ملل به كوتاهی های آمريكا و طرف های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام را گام مثبتي دانست، اما تاکید نمود، اینکه گزارش از کنار اين موارد به سادگی عبور كرده، و از درخواست جدی از اعضای ١+٥ برای پاییبندی به تعهداتشان طفره می رود، مایه تاسف است .
بهرام قاسمی افزود: جامعه بين المللی انتظار دارد دبيركل سازمان ملل موارد كوتاهی آمريكا و برخی از ديگر اعضای ١+٥ در عمل به تعهدات برجامی خود را كه مورد گواهی بسياری از كشورها می باشد، به روشنی و صراحت منعكس نمايد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان ساخت: ابراز نگرانی این گزارش نسبت به آزمايشات موشکی ایران، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه می باشد، چون برخلاف نص صریح قطعنامه 2231 و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا و با زیر پا گذاردن کلیه اصول حرفه‌ای و كاملاً خارج از حيطه اختيارات دبیرکل در این رابطه اظهار نظر نموده است.
بهرام قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران مجدداً تاكيد مي نمايد كه موشك های بالستيك ايران به دليل آنكه برای حمل كلاهك های هسته ای طراحی نشده اند به هيچ عنوان در حيطه صلاحيت قطعنامه ٢٢٣١ قرار نمی گيرند و لذا جمهوری اسلامي ايران به هيچ كسی اجازه حتي اظهار نظر در مورد سيستم دفاعی خود را نمی دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: ایران در تداوم سیاست اصولی خود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع، به تعهداتش پاییبند بوده و خواهد بود؛ با این وجود، تأکید می‌نماید موفقیت این سیاست، صرفاً در گرو اقدام متقابل و صادقانه کلیه طرف‌ها در اجرای کامل و به‌هنگام کلیه تعهداتشان می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، اقدام مقتضی متقابل را به عمل خواهد آورد.
بهرام قاسمی با اشاره به اینکه بی‌نتیجه بودن اتخاذ رویکرد تقابلی از سوی شورای امنیت علیه ایران، بارها ثابت شده است، تاکید کرد: تلاش در جهت تکرار این رویکرد، اقدامی غیرسازنده می باشد، که بارقه‌های امید ناشی از توافق در خصوص برجام و توسل به راه‌حل دیپلماتیک را از بین خواهد برد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پايان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که تکرار تجربه گذشته، روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را، مسموم خواهد ساخت و این به نفع هیچ یک از طرف‌ها و جامعه بین‌المللی نخواهد بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: