ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:27 | مه21 تهران

مرز پسته له کردستان عراق با ایران بین المللی شد

تاریخ: 13:01, 22-11-2018.


تهران. 22 نوامبر 2018 میلادی برابر با 1 آذر 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دولت اقلیم کردستان عراق با موافقت با دولت مرکزی عراق تصمیم گرفت که گذرگاه جدید مرزی بین المللی پسته له دراستان حلبچه اقلیم و مرزایران را در مدت پنج ماه بازگشایی کند.
به گزارش رسانه های خبری ایران، دولت مرکزی عراق از دولت اقلیم کردستان عراق و استانداری حلبچه خواست تا تمامی شرایط لازم برای راه اندازی مرز بین المللی پسته له در حلبچه اقلیم با ایران را در مدت پنج ماه به اتمام رسانده و فعالیت رسمی آن آغاز شود.
به گزارش ایرنا عادل صالح فرماندار منطقه گلیجالی در استان حلبچه به خبرنگاران گفته است که تمامی شرایط اداری لازم برای بین المللی شدن این گذرگاه مرزی به دستور بغداد و با اطلاع دولت اقلیم کردستان عراق انجام شده است و منتظر تأیید رسمی بغداد و تهران برای بازگشایی رسمی آن هستیم.
این دروازه مرزی که تاکنون به صورت غیررسمی فعالیت می کرد، بخشی مهم از فعالیتهای تجاری با عراق در آن صورت می گیرد به نحوی که روزانه بیش از 160 دستگاه کامیون کالا و اجناس ایرانی از آن به منطقه کردستان عراق وارد می شود.
دولت مرکزی عراق اخیراً با رسمی شدن دروازه های مرزی تویله، سیرانبند و کیلی موافقت کرد که به دلیل به اتمام نرسیدن ملزومات اداری، این مرزها هنوز بین المللی نشده اند.
بدین ترتیب با بین المللی شدن مرز پسته له یکی دیگر از مبادی گسترشروابط اقتصادی ایران با اقلیم به سایر دروازه های بین المللی اضافه شده و تجار کرد عراقی می توانند در راستای تسهیل روابط اقتصادی از آن بهره بگیرند.
ایران باعراق درمنطقه کردستان عراق هشت دروازه رسمی و غیررسمی دارد که سالانه بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون دلار مبادلات مرزی از این دروازه ها با اقلیم انجام می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: