ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:13 | ژوئن30 تهران

دکتر ظریف: روابط مستحکم ایران با چین ادامه خواهد داشت

تاریخ: 11:14, 02-10-2018.


تهران. 2 اکتبر 2018 میلادی برابر با 10 مهر 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با رسانه‌ای انگلیسی‌زبان چین، با تاکید بر تداوم مناسبات تجاری با این کشور بر محور برجام، از گرمی روابط تهران و پکن سخن گفت و فزود، روابط دو کشور مستحکم است.
به گزارش ایرنا، ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌جی‌تی‌ان» گفت: چین شریک تجاری نخست ایران است و معتقدیم که روابط میان دو کشور در سطح مستحکمی قرار دارد و مطمئنم که روابط تجاری با چین ادامه خواهد یافت.
به نوشته رسانه چینی، وزیر امورخارجه ایران در این مصاحبه همچنین درخصوص مسائل مختلفی از جمله برجام، فعالیت‌های مخرب آمریکا در منطقه و اتهام‌های اخیربنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم صهیونیستی علیه ایران سخن گفته است.
با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران و پکن طی ماه‌های گذشته در راستای تقویت روابط گام برداشته‌اند و وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار هفته گذشته با دکتر ظریف همتای ایرانی خود، بر این نکته تاکید کرد و گفت که  کشورش همچنان به تعهدات خود در برجام ادامه می‌دهد.
بنا به داده های وزارت نفت کشور، چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و طی پنج ماه اول سال 2018 میلادی به طور میانگین روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش را نشان می دهد.
بر علاوه شرکت ملی نفت چین -- سی‌اِن‌پی‌سی، اخیراً پس از خروج شرکت فرانسوی توتال ازکنسرسیوم بین المللی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، بزودی سهم این شرکت را در اختیارخود گرفت و به کار ادامه داد

Photo source: irna.com

به اشتراک گذاشتن اخبار: