ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:11 | اکتبر02 تهران

ایران نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت

تاریخ: 04:10, 24-02-2016.

تهران. چهارشنبه، 24 فوریه  2016 میلادی برابر با 5 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ایران تا پایان برنامه ششم توسعه صنعت نفت و گاز، نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.
بنا بر این گزارش، بیژن نامدار زنگنه در پنل تخصصی انرژی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران گفت: 134 میلیارد دلار سرمایه گذاری باید در صنعت بالادستی و همچنین 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پایین دستی نفت و خطوط لوله و پتروشیمی شکل گیرد.
وی افزود: باسرمایه گذاری سالانه 40 میلیارد دلار در صنعت نفت برنامه های اهداف برنامه ششم محقق خواهد شد بطوریکه میزان برداشت ما از میادین مشترک گاز پارس جنوبی و نفت غرب کارون نسبت به همسایگان متعادل می شود.
وی افزود: تا پایان برنامه ششم ضریب بازیافت از  میادین نفتی یک درصد افزایش می یابد و برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به میزان 750 میلیون متر مکعب خواهد رسید؛ که 255 میلیون متر مکعب آن صادر می شود .
زنگنه افزود: میزان تولید نفت خام در کشور در سال پایانی برنامه ششم به 4 میلیون و 600 هزار بشکه می رسد و اگر این سرمایه گذاری ها محقق شود زنجیره عظیمی از اشتغال در پیمانکاری و ساخت در ایران ایجاد می شود.
وزیر نفت ایران در ادامه با اشاره به اینکه درسال 92 بیش از 27 میلیارد لیتر نفت وگاز و نفت کوره که 42 درصد سوخت نیروگاه ها را شکل می داد تحویل نیروگاه ها شده بود که این میزان امسال به حدود 17 و در سال های آینده به 10 درصد می رسد که نقش مهمی در محیط زیست دارد.
وزیر نفت ایران افزود: تولید نفت نباید کم شود چون برخی کشورهای همسایه گستاخ می شوند چون روزانه 10/5 میلیون بشکه نفت صادر می کنند و اگر این قدر نفت تولید نمی کردند اینقدر پر رو نمی شدند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: