ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:58 | مه18 تهران

درخت شاه توت 200 ساله ايران، نخستين درخت شاه توت در فهرست آثار طبيعی

تاریخ: 11:23, 02-02-2015.

تهران. دوشنبه، 2  فوريه  2015 میلادی برابر با 13 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، درخت شاه توت 200 ساله خراسان شمالی به عنوان نخستین درخت شاه توت کهنسال ايران در فهرست آثار طبیعی اين کشور قرار گرفت.
بنابراين گزارش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی گفت: ویژگی های سابقه این درخت 200 ساله مانند تاج پوشش، محیط تنه، قطر برابر سینه و سایر ویژگی های فنی، آن را از سایر درختان شاه توت ايران متمایز می کند. 
شاه توت با نام علمی درخت شاه توت گونه ای درخت گل دار متعلّق به خانواده توت سانان است.
درخت شاه توت کهنسال حصار از نظر سن، شاخه بندی، قطر تنه، ترکیب کلی درخت و نیز باردهی و قدرت باروری کامل از برجسته ترین درختان شاه توت کشور ايران به شمار می رود که آن را از نظر مطالعات ژنتیکی نیز حایز اهمیت ساخته و موجب شده این درخت به عنوان نخستین درخت کهنسال شاه توت به ثبت ملی برسد.
وحدتی افزود: به اذعان اعضای کمیته ثبت آثار طبیعی، فقط چند درخت شاه توت کهنسال در ايران وجود دارد که شاه توت حصار بجنورد از نظر سن و زیباشناسی در این بین جایگاه ویژه ای دارد که باعث شده است در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود . 
شاه توت کهنسال در حاشیه روستای حصار شهرستان بجنورد در دل یک باغ تاریخی موسوم به باغ فواره قرار دارد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاکم وقت منطقه، یارمحمد خان شادلو كاشته شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: