ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:47 | اکتبر05 تهران

لامونت: انگلیس و اروپا مایل به تداوم برجام هستند

تاریخ: 13:21, 19-10-2018.


تهران. 19 اکتبر 2018 میلادی برابر با 27 مهرماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خرگزاری تلگراف ایران
در نشست «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران»، که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس سخنرانی کردند و به‌رغم خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری مجدد تحریم‌ها، بازار ایران را حائز اهمیت و پرسود توصیف کردند.
خبرگزاری ایرتاگ در این بخش سخنرانی سیاستمدار انگلیسی لرد نورمن لامونت، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران و فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران در این همایش را منتشر می کند.
همراهی انگلیس با اروپا و مخالفت با آمریکا در موضوع برجام یک‌ قدم بزرگ است و انگلیس و اروپا مایل به تداوم برجام هستند. آن‌ها هم به دلیل مزایای برجام و هم به این دلیل که می‌تواند زمینه‌ای باشد برای گفتگو در موضوعات دیگر در آینده، مایل به حفظ آن هستند.
گاهی ایرانی‌ها متوجه اهمیت این مساله نیستند که برای انگلیس این کار بسیار بزرگی است که خودش را در معرض مخالفت با آمریکا قرار دهد. البته می‌دانیم که ایرانی‌ها به‌ویژه از اینکه انگلیس، متحد آمریکا است دل‌خوشی ندارند. ولی همین همراهی با اروپا و مخالفت با آمریکا برای ما یک ‌قدم بزرگ است.
دولت انگلیس معتقد است که تأکید بیش‌ازحدی روی مساله تحریم شده است.
تحریم یک ابزار اقتصادی برای رسیدن به اهداف سیاسی است و در مورد ایران، تحریم‌ها بیشتر مردم محروم را هدف قرار داده‌اند. در انگلیس، و نه لزوماً در بقیه اروپا، همراهی با تحریم‌ها یا تنبیه‌های آمریکا یک جرم محسوب می‌شود.
دولت انگلیس در حال فشار آوردن بر اوفک - دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا است تا بتواند اقلام انسان دوستانه را از تحریم‌ها معاف کند.
دولت انگلیس اکنون این اطمینان را از دولت واشنگتن دریافت کرده است که اقلام انسان دوستانه معاف خواهند بود.
این موضوعی است که دولت‌های اروپایی برای حل آن تلاش می‌کنند تا اقلام دارویی، غذایی و محصولات کشاورزی دچار مشکل نشوند.
رسیدن بانک‌های ایرانی به استانداردهای موردنظر اروپا در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.
ایجاد یک مرکز دریافت و پرداخت متمرکز دریکی از کشورهای اروپایی که بدون ارتباط با آمریکا بتواند پرداخت‌ها تسهیل کند یکی دیگر از مسیرهایی است  که اتحادیه اروپا دنبال می‌کند.
امیدواریم روش‌های اتخاذشده تفاوت مثبتی ایجاد کند والبته به این سرعت تجارت به وضع قبلی بر نخواهد گشت، اما سطح اعتماد بالاتر خواهد رفت.
ارزش ریال سقوط کرد و برای کشوری با تراز تجاری مثبت و بدهی خارجی اندک، خیلی بعید است که ارزش واحد پول آن به این سرعت سقوط کند. البته این تأثیر تحریم‌ها روی بازار است و تحریم‌ها روی بازار بیشتر تأثیر روانی داشته‌اند.
مهم برای ایرانیان این است که بتوانند بهای نفت صادراتی خود را دریافت کنند و در این خصوص مطلع است که دولت‌های اروپایی در حال مذاکره با برخی خریداران آسیایی نفت ایران هستند تا آن‌ها را به خرید دوباره نفت ایران در مقیاس بزرگ متقاعد کنند.
وزیر نفت ایران گفته بود بعید می‌داند عربستان بتواند جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند و به نظر می‌رسد بازار نیز موافق این نظر است و قیمت نفت اکنون به نزدیک بشکه‌ای صد دلار رسیده است.
ایران قبلاً نیز این وضعیت را تجربه کرده است و باید دانست که تحریم‌ها به‌مرور تأثیرشان کم می‌شود.
اگرچه به گفته آمریکا این تحریم‌ها قرار است سخت‌ترین تحریم‌ها باشند، اما تحریمی که اروپا ازآن پیروی نکند نمی‌تواند سخت‌ترین تحریم‌ها باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: