ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:21 | اکتبر06 تهران

کشف خمره سفالی اشکانی در یک گور قدیمی قرچک

تاریخ: 09:47, 18-10-2018.


تهران. 18 اکتبر 2018 میلادی برابربا 26 مهرماه هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های قرچک و پیشوای استان تهران از کشف یک خمره سفالی 140 سانتی متری در روستای داودآباد قرچک خبر داد که با توجه به نقش و نگار روی خمره به دوره اشکانیان تعلق دارد.
به گزارش ایرتاگ به نقل ازپایگاه خبری تحلیلی قرچک آنلین، مجید ژاله نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های قرچک و پیشوا گفته است: در پی حفر یک قبر در محوطه امامزاده عبدالله در روستای داود آباد، آثاری از یک خمره سفالی نمایان شد که پس از هماهنگی های به عمل آمده با مقامات محلی شهرستان، قرار شد کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کارخاک برداری از کناره های این خمره سفالی را انجام دهند. ولی قدمت زیاد این خمره و فشارهای ناشی از وجود لایه های مختلف خاک بر روی آن باعث ایجاد ترک های متعدد در دیواره ها و کف آن شده بود و تلاش گردید تا با گچ اندود کردن داخل این قطعه سفالی، خمره به طول سالم خارج شود ولی این امر میسر نشد و در هنگام خروج، این شیئ تاریخی در چند ناحیه با شکستگی مواجه شد.هم اکنون خمره شکسته دراختیار اعضای شورای اسلامی روستای داودآباد قرار گرفته تا پس از مرمت، با هماهنگی‌ با کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران در یک قاب شیشه‌ای به نمایش گذاشته شود.
ژاله نیا ضمن تکذیب این شایعات که خمره، دفینه حاوی سکه های طلا و آثار ارزشمند بود، اظهار داشت که این ثصور مردم است، در صورتی که از این خمره ها با هدف نگهداری حبوبات، گندم و جو به خاطر امان ماندن از آفات و موش استفاده می شد و هیچ شیئ قیمتی در کنارآن وجود نداشت.
شهرستان قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
فابل تذکر است که در مجاورت محوطه امامزاده عبدالله دو محوطه و تپه باستانی دیگر نیز واقع شده که یکی ازاین تپه های قدیمی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

به اشتراک گذاشتن اخبار: