ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:20 | مه18 تهران

دیوان لاهه به ایران و آمریکا برای ارایه ادله مهلت داد

تاریخ: 13:40, 17-10-2018.


تهران. 17 اکتبر 2018 میلادی برابر با 25 مهرماه 1397 هجری خورشیدی.ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دیوان بین المللی دادگستری لاهه روز گذشته سه شنبه با صدور بیانیه‌ای در ادامه روند بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا درخصوص نقض عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی، مهلتی برای دریافت ادله دو طرف تعیین کرد.
بر مبنای این بیانیه که در تارنمای اطلاع‌رسانی دیوان لاهه منتشر شده است، دولت ایران باید تا تاریخ 10 آوریل 2019 دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد و طرف آمریکایی هم تا تاریخ 10 اکتبرسال آینده میلادی فرصت خواهد داشت تا دفاعیات مکتوب خود را به ثبت برساند و زمانبندی اقدامات آتی در آینده اعلام خواهد شد.
خاطرنشان می کنیم که این دادگاه در حکم اولیه خود که مهرماه به نفع ایران صادر شد، به آمریکا دستور داد که تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی علیه ایران را تعلیق کند.
ایران در درخواستی که به دادگاه لاهه ارائه کرده بود، تحریم های ضد ایرانی 15 مرداد آمریکا را ناقض عهدنامه مودت 1955 دانسته و خواهان تعلیق آنها شده بود.
وکلای ایران آمریکا را متهم کردند که با خروج از برجام، پیمان مودت را نقض کرده و از دادگاه خواستند تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر کند.
قابل تذکر است که جمهوری اسلامی دردادگاه لاهه شکایت دیگری نیز درخصوص توقیف 2 میلیارد دلاراز دارایی‌ های بانک مرکزی ایران درآمریکا، به ثبت رسانده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: