درایران نخستین مدرسه دختران دچار بیماری اوتیسم گشایش یافت

تاریخ: 08:49, 17-10-2018.


تهران. 17 اکتبر 2018 میلادی برابر با 25 مهرماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
نخستین مدرسه دانش آموزان دختر اوتیستیک که بیماری اختلالات عصبی می باشد با نام «فرشتگان آسمانی» در منطقه دوم شهر تهران گشایش یافت و با جلب 40 دانش آموز به کار آغاز کرد.
به گزارش ایرتاگ به نقل از ایرنا درمراسم افتتاح این مدرسه ویژه محسن غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش و شهناز کریمی رییس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران حضور داشنتد.
مدرسه فرشتگان آسمانی در مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، دبستان و متوسطه فعالیت می کند و در زمان حاضر 40 دانش آموز در مقاطع پیش دبستانی و دبستان در این مدرسه تحصیل می کنند.
دانش آموزان دختر اوتیستیک پیش از این مدرسه ای به صورت مستقل نداشتند و کلاس های درس آنان به صورت ضمیمه در مدرسه ای خاص دانش آموزان ناشنوا برگزار می شد.
مدرسه فرشتگان آسمانی شامل 10 کلاس درس، اتاق های تکنولوژی آموزشی، بازی، بخش هایی مربوط به گفتاردرمانی، شنوایی سنجی و تالار همایش است.
بنا به دادده های رسمی در سرتاسر ایران دو هزار و صد تن و در شهر تهران 500 دانش آموز اوتیستیک تحصیل می کنند. در کشور شماردانش آموزان پسر اوتیستیک نسبت به دختران بیشتر است و 6 مدرسه در تهران برای پسران دچار بیماری اوتیسم اختصاص داده شده است.
در سال تحصیلی جاری پنج هزار و 400 دانش آموز در تهران با نیازهای ویژه در گروه های آسیب دیده بینایی، شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی- حرکتی، اوتیسم و چند معلولیتی در 52 مدرسه و مرکز استثنایی تحصیل می کنند.
پنج مرکز مشکلات ویژه یادگیری و یک کانون فرهنگی تربیتی نیز به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت رسانی می کنند.
به عقیده پزشکان اوتیسم یک بیماری مادام العمر است و معمولا در دوران شیرخوارگی یا چند ماههگی و یا چندسالگی کودک بوجود می آید و بعدها به تدریج یا ناگهانی رشد می کند و باعث متوقف شدن رشد عاطفی و اجتماعی کودک می شود و این اختلالات عصبی مبتلایان را از روابط اجتماعی دور می کند و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می سازد.
روانپزشکان می گویند که از مهمترین عوامل بیماری اوتیسم کودک عفونت های دوران بارداری مادر است که موجب توقف رشد سلول های مغزی می شود و عوامل ژنتیکی و ارثی، زایمان نامناسب و دوران بارداری پراسترس ازدلایل دیگر این بیماری می تواند باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: