ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:48 | سپتامبر28 تهران

سقر رئیس جمهور چین به ایران و امضا 17 سند همکاری

تاریخ: 03:50, 25-01-2016.

تهران. دوشنبه، 25 ژانویه  2016 میلادی برابر با 5 بهمن 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران: امضای سند جامع راهبردی میان ایران وچین آغازگر فصل نوینی در روابط رو به گسترش دو کشور است.
بنا بر این گزارش، محمود فرازنده در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران، سفر رئیس جمهور چین به این کشور را پس از 14 سال ازنظر ابعاد مختلف بسیار ویژه دانست و افزود: همزمانی این سفر با آغاز دوره پسابرجام بار سیاسی عمیقی داشت .
وی با اشاره به امضای 17 سند همکاری در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و قضایی میان تهران و پکن را از جمله دستاوردهای این سفر اعلام کرد و گفت: اجرای طرح قطار ریلی سریع السیر تهران - مشهد با فاینانس (تسهیلات اعتباری خارجی )طرف چینی از جمله توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور چین به تهران بود .
فرازنده افزود: 85 درصد سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری این طرح را بانک صادرات واردات چین انجام می دهد .
مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران امضای سند جامع راهبردی میان دو کشور را از ابعاد سیاسی و اقتصادی با اهمیت ویژه ارزیابی کرد و افزود: این سند روابط دو کشور را در زمینه های راهبردی و راهبردی بلند مدت در تراز اول تعریف می کند و تسهیل گر نگاه سیاسی، ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک چین به این ایران است .
فرازنده افزود : چین به ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه نگاه می کند و در این سند از نقش ایران برای ایجاد صلح وثبات در منطقه قدردانی کرده است .
فرازنده افق همکاری های اقتصادی - تجاری دو کشور را براساس سند جامع راهبردی 600 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در یک دوره زمانی که با فشارهای بین المللی همراه بود با چین به نوعی از تعاملات تجاری رسیدیم و بسیاری از اقلام مورد نیازمان در دوره تحریم از این کشور تامین شد .
فرازنده افزود : احیای جاده راه ابریشم برای ایران از این نظر مهم است که ما بخش مهمی از این جاده تاریخی بوده ایم و استفاده از فاینانس های چینی می تواند فرصت هایی را برای اجرای طرح های ملی و توسعه زیر ساخت ها در زمینه حمل ونقل در کشور فراهم کند .
فرازنده در پاسخ به سئوالی درباره اموال بلوکه شده ایران در چین گفت: ما چیزی به نام اموال بلوکه شده ایران در چین نداریم و هر آنچه هست بحث درآمد فروش نفت است که بخش عمده ای از آن فاینانس شده و بخشی دیگر برای نقل و انتقالات مالی در دوران تحریم ها در جریان بوده است .
فرازنده با اشاره به حمایت چین از حضور ایران در سازمان همکاری های شانگهای ابراز امیدواری کرد: با این حمایت، جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی این سازمان تبدیل شود .

به اشتراک گذاشتن اخبار: