ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:33 | جولای05 تهران

وزارت خارجه روسیه: مسکو مسبب ناکامی آمریکا در افغانستان نیست

تاریخ: 10:14, 15-11-2018.


تهران. 15 نوامبر 2018 میلادی برابر با 24 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا می خواهد روسیه را مسبب ناتوانی خود در حل مسائل افغانستان اعلام کند و ناکامی در این کشوررا بر دوش روسیه بار کند و این در حالی است که مسکو نه فقط مسبب ناکامی آمریکا در افغانستان نیست بلکه برای استقرار صلح دراین کشورهمواره تلاش می کند.  
به گزارش ایرتاگ به نقل از رسانه های خبری روسی، مسکو در بیانیه خود با اشاره به سخنان دیوید هیل دستیار وزیر امور خارجه آمریکا که گفته روسیه مانع برقراری گفت وگو میان طرف های افغانستانی است، آورده است: سخنان طرف آمریکایی با توجه به تلاش های مسکو برای برقراری صلح در افغانستان شگفت آوراست.
دربیانیه با اشاره به تلاش های مسکو برای برقراری صلح درفغانستان آمده است که روسیه هفته گذشته دومین کنفرانس صلح افغانستان را با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله ایران، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان درشهرمسکو برگزارکرد.
براساس این بیانیه، برای نخستین بار نمایندگان حکومت افغانستان، جنبش طالبان و نماینده ای از آمریکا به عنوان ناظر در این کنفرانس حضور داشتند ضمن اینکه دیگر اعضای حاضر، برگزاری این نشست را گام مهمی در مسیر برقراری گفت وگوها بین کابل و جنبش طالبان عنوان کردند.
به عقیده کارشناسان امور سیاسی روسیه و آمریکا بر سر نحوه حل و فصل مسائل افغانستان اختلافات عمیقی دارند.
زمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان به تازگی به خبرنگاران گفت: طرف آمریکایی به نقش روسیه در افغانستان حسادت می کند با این وجود ما تلاش می کنیم این مساله برطرف شود.
رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه به رهبری آمریکا در افغانستان نیاز نیست، اظهار داشت: به آمریکایی ها گفته ایم که اقدامات آنها در این کشور موفقیت آمیز نبوده است و بحران در این کشور به ما و دیگر کشورهای منطقه مربوط است و بازیگران غیر منطقه ای تنها می توانند نقش کمکی داشته باشند.
پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تا کنون بیش از یک هزار میلیارد دلار درافغانستان هزینه کرده است و شمار زیادی از نیروهاب آمریکایی در این کشور کشته شده اند و به نتیجه ای هم نرسیده اند.
کارشناسان این اظهارات ترامپ را اذعان واقعی دولت آمریکا از شکست ایالات متحده درافغانستان ارزیابی کردند

به اشتراک گذاشتن اخبار: