ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:44 | مه19 تهران

چارچوب مذاكرات ايران و 1+5 فقط مسايل هسته ای است

تاریخ: 15:06, 19-02-2015.

تهران. پنج شنبه، 19  فوريه  2015 میلادی برابر با 30 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، چارچوب مذاکرات هسته‌ای کاملاً روشن است و این مذاکرات فقط درباره مسائل هسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری مطرح نمی‌شود.
بنابراين گزارش، مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی درباره نامه وزیر خارجه آرژانتین به مقامات امریکا برای طرح موضوع پرونده آمیا در مذاکرات افزود: این مسئله، مسئله داخلی آرژانتین است و هر گونه دخالت و تلاش برخی کشورها برای ورود به این مسئله موجب پیچیدگی و ابهام در این پرونده می‌شود.
وی با رد این موضوع اضافه کرد: مواضع ما درباره پرونده آمیا از ابتدا روشن بوده است و اقدامات تروریستی را محکوم کرده‌ایم سابقه ایران نیز برای کمک به روشن شدن ابعاد این پرونده تروریستی روشن است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای یک نشریه امریکایی درباره ارائه سه پیشنهاد در مذاکرات هسته‌ای گفت: در طول مذاکرات در یک سال و نیم گذشته همواره گفته‌ایم که موضوعات مذاکره، پشت میز مذاکرات مطرح می‌شود.
افخم افزود: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره صورت گرفته است که هیچ یک را تأیید نکرده‌ایم و مورد اخیر را نیز تأیید نمی‌کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه اطلاعات مربوط به مذاکرات به رژیم اسراييل گفت: اصولاً این مذاکرات از ابتدا میان ایران و 1+5 برقرار بوده است و باید در این محدوده باشد.
افخم تصریح کرد: سوءاستفاده هر طرف دیگر فراتر از 1+5 در این مدت نشان داده است که به هر میزان که به اطلاعات دسترسی داشته‌اند از آن برای تخریب مذاکرات استفاده کرده‌اند.
وی افزود: به این اصل توجه کرده‌ایم که با رعایت روند مذاکرات، افکار عمومی به وسیله اطلاعات غیرواقعی، مبهم و هدفمندی که از آن سوءاستفاده می‌شود، به انحراف کشیده نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره دور بعد مذاکرات هسته‌ای گفت: گفتگوها و تماس‌هایی در جریان است که به‌زودی مذاکرات دو و چندجانبه قبل از پایان سال حتی در سطح 1+5 انجام خواهد شد.
افخم افزود: تماس‌هایی وجود دارد تا این مذاکرات در هفته‌های آینده شکل بگیرد و امیدوارم به‌زودی مذاکرات دوجانبه را آغاز کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: