ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:39 | جولای07 تهران

توافق کشورهای حوزه خزر درباره حاکمیت 15 مایلی

تاریخ: 11:28, 30-09-2014.


تهران. سه شنبه، 30 سپتامبر 2014 میلادی برابر با 8 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، بر اساس بیانیه ای سیاسی که روز دوشنبه در نشست دریای خزر در روسیه منتشر شد کشورهای حوزه خزر (جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان) حاکمیت خود را بر منطقه 15 مایلی و ماهیگیری 10 مایلی اعمال خواهند کرد.
چهارمین نشست دریای خزر در آستراخان در جنوب روسیه برگزار شد.
بر اساس این بیانیه،  کشورهای ساحلی تا مشخص شدن آب های سرزمینی فعالیت خود در دریای خزر را بر اساس این اصول انجام می دهند: هر کشور حاکمیت ملی خود را بر منطقه 15 مایلی و حق ماهیگیری انحصاری 10 مایلی اعمال خواهد کرد. آب های مشترک بعد از این محدوده شروع می شود اما کشورهای ساحلی رایزنی های دیگری را برای رسیدن به توافق درباره خطوط پایه انجام خواهند داد.
بنابراین گزارش، کشورهای ساحلی دریای خزر مذاکرات درباره وضع حقوقی دریای خزر را بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع کردند.
توافقنامه های دو جانبه ای تاکنون برای مشخص کردن مرزها بین قزاقستان، جمهوری آذربایجان و روسیه امضا شده اما اختلاف نظر بین کشورهای ساحلی درباره مسائل مختلف از جمله تقسیم آب، منابع و فلات قاره به قوت خود باقی است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: