ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:01 | مه13 تهران

آخرین اخبار ششمین دور گفت وگو های ایران و 1+5 در وین

تاریخ: 10:18, 04-07-2014.

تهران. جمعه، 4 جولای 2014 میلادی برابر با 13 تیر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، امروزمذاکره کنندگان علاوه بر دیدارهای دو جانبه و چند جانبه، نگارش متن توافق جامع هسته ای را آغاز کردند.
نخست، طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود سید عباس عراقچی و هلگا اشمید، از ساعت 9 صبح در سومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6، با یکدیگر ملاقات کنند و در این نشست روند نگارش متن توافق جامع هسته ای از سرگرفته شود. ولی نگارش متن با توافق طرفین و با هدف رایزنی های بیشتر، برای مدتی کوتاه به تعویق افتاد.
آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 قبل از پایان فرصت تعیین شده، 20 جولای ( 29 تیر) در توافق موقت ژنو، برای دستیابی به توافق جامع هسته ای از روز چهارشنبه با دیدارهای دوجانبه، چند جانبه و عمومی هیأت های مذاکره کننده در پایتخت اتریش آغاز شده و قرار است تا 29 تیرماه ادامه یابد.
هیأت مذاکره کننده ایران در طول دو روز گذشته دو دیدار دو جانبه با هیأت آمریکایی و همچنین دیدارهای دو جانبه ای با مقامات سه کشور اروپایی و روسیه داشته اند، هم چنین وزیر امور خارجه ایران نیز در ملاقات های دو و سه جانبه با کاترین اشتون و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دیدگاه های خود را مطرح کرده است.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین در گفت و گو با خبرنگاران تأکید کرده بود که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای دستیابی به توافق نهایی در این مرحله از مذاکرات وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای تحقق این هدف آمده ایم.
معاون وزیر امور خارجه ایران قبل از آغاز نگارش متن توافق جامع در سومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6، رایزنی های دوجانبه با ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا را انجام داد. سپس در راستای این دور از گفت و گو ها ابتدا نشست و رایزنی کوتاه با خانم هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کار نگارش متن توافق جامع هسته ای در حالی از ساعت 15 به وقت محلی در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته ای وین آغاز شد که پیشتر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح امروز ( جمعه) کار نگارش متن را آغاز کنند، اما به توافق دو طرف به خاطر انجام رایزنی های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.
قبل از برگزاری نشست دوجانبه عراقچی و اشمید به منظور نگارش متن مشترک توافق جامع ، معاونین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در نشست دو جانبه ای در هتل

ˈکوبورگˈ وین، با یکدیگر به رایزنی پرداختند که این گفت وگو نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.
ظریف قبل از آغاز دیدارها با تأکید بر اینکه در کنار همکارانش در وین تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهد بست، تصریح کرد: ما داریم تلاش می کنیم تا به توافقی دست یابیم نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار و هر توافقی اساساً نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف به طرف دیگر است.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: ما آماده ایم با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز می ماند، هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران بدنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است و ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه ای 250 ساله از عدم تجاوزگری داریم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: