ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:59 | جولای05 تهران

روزنامه "لاستمپا": قطاراسرائیل برای مرتبط کردن خاورمیانه ومنزوی کردن تهران

تاریخ: 09:06, 15-11-2018.

تهران. 15 نوامبر 2018 میلادی برابر با 24 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
روزنامه ایتالیایی "لاستمپا" در مطلبی با عنوان "قطار اسرائیل برای مرتبط کردن خاورمیانه و منزوی کردن تهران" نوشت: اسرائیل درصدد دستیابی به اتحادی بی سابقه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عادی سازی مناسبات خود با آنها قصد دارد با احداث یک خط آهن ازحیفا به خلیج فارس سواحل خود را به کشورهای عربی حوزه خلیج مرتبط کند واهمیت تنگه هرمزرا کاهش دهد.
براساس این مطلب،  در همین راستا دعوت از یک وزیر اسرائیلی برای سفر به این کشورها نیز امری بی بدیل است و چند روز پیش اسرائیل کاتز وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل در کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل مسقط شرکت و سخنرانی کرد. کاتز در این همایش به تشریح پروژه اسرائیل موسوم به "خط آهن صلح منطقه ای" پرداخت و گفت که برای این طرح 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که از بندر حیفا آغاز شده و پس از عبور از سرزمینهای فلسطینی و اردن به عربستان سعودی منتهی خواهد شد.
به گفته وی این قطار مانند یک شریان تجاری خواهد بود و مزایای اقتصادی و سیاسی فراوانی را برای اسرائیل و سرزمین های فلسطینی و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به همراه خواهد داشت. اشاره کاتز در این رابطه به نقش "خط آهن صلح منطقه ای در تقویت هر چه بیشترعملگرایان در منطقه"، حاکی از تلاش های مستمر اسرائیل برای عادی سازی مناسبات خود با کشورهای عربی است که اولین گام های آن از طریق همکاری های اقتصادی و ورزشی برداشته شده است.
به گزارش ایرنا سفر چندی پیش نتانیاهو به عمان، سفر میری رگو وزیر ورزش رژیم صهیونیستی به ابوظبی برای همراهی تیم اسرائیل در یک تورنمنت جودو، سفر ایوب کارا وزیر ارتباطات این رژیم برای شرکت در کنفرانس مخابراتی در دوبی، شگفت آور ولی در عین حال در همین راستا بوده است.
این روزنامه در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد که یکی از اهداف مرتبط کردن بندر حیفا به خلیج فارس از طریق خط آهن، کاستن وابستگی به تنگه بسیار مهم هرمز است.
بنا به داده های رسمی، تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست وهر روز حدود 16٫5 تا 17 میلیون بشکه نفت خام (برآورد 2006) که معادل 40 درصد کل نفت حمل شده از سوی کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به 25 درصد کل عرضه جهانی نفت است.
همچنین حدود 68 درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد

به اشتراک گذاشتن اخبار: