هشدار ابتكار در باره تهران و 14 شهر ديگر ايران

تاریخ: 13:04, 19-02-2015.

تهران. پنج شنبه، 19  فوريه  2015 میلادی برابر با 30 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، گسترش حاشیه نشینی در تهران و 14 شهر دیگر ايران، این شهرها را غیرقابل زیست خواهد کرد.
بنابراين گزارش، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  در کنفرانس ملی حفظ و صیانت از حریم شخصی، ضرورت شهرنشینی که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، افزود: حریم هر شهری جنبه حفاظتی و پشتیبانی زیستی آن شهر را دارد و اگر برای آب و خاک و هوا، ظرفیت زیستی قائلیم برداشت بیش از حد ظرفیت موجب می شود که طبیعت قدرت بازسازی اش را از دست بدهد.
وی گفت: برای نمونه در بحث مراتع، وقتی چرای دام ها افزایش و بارندگی کاهش پیدا می کند قدرت بازسازی مرتع کاهش می یابد.
معاون رئیس جمهور افزود: در خصوص تهران از سال 1975 میلادی توان زیستی این شهر در بحث جامعیت و بارگذاری و شهرک های صنعتی به حالت اشباع رسیده است. 
ابتکار گفت: علاوه بر سکونت های غیررسمی در اطراف شهر تهران، واحدهای صنعتی غیررسمی هم در این حریم ها داریم که برای نمونه چندین هزار واحد صنعتی بدون پروانه در جاجرود فعالیت می کند.
وی تحول اساسی در نگرش ها را مهمترین راه حل این چالش ها خواند و افزود: الگوهای زیست ما باید منطبق با ظرفیت های زیستی کشور باشد.
ابتکار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه 95 درصد مطالعات جهانی حاکی از گرم شدن زمین است به عوارض شدید این اتفاق اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعات در برخی نقاط جهان شاهد افزایش بارندگی ها و زیرآب رفتن شهرها و در برخی دیگر از نقاط جهان شاهد خشکی خواهیم بود.
وی افزود: کشور ما در کمربند خشکی واقع است و بر اساس آخرین گزارش سازمان هواشناسی که اخیراً در جلسه هیات دولت اعلام شد 23 سال متوالی است که ما (غیر از دو تا سه سال)، کاهش بارندگی مداوم داشته ایم.
ابتکار افزود: باتوجه به کاهش منابع آب در ايران دیگر نباید از حوضه های آبریز برای یک شهر مرتب برداشت کنیم و در این خصوص، بحران کنونی شهر تهران نگران کننده بودن منابع آب این شهر است.
وی گفت: ما مشکل کم آبی را در بسیاری از نقاط ايران داریم و برای نمونه در استان خوزستان بارندگی در مقایسه با سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است و برنامه ریزی حریم شهرها را باید باتوجه به این واقعیت ها منطبق کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: