توافق ایران، روسیه و ترکیه برای فهرست کمیته قانون اساسی سوریه

تاریخ: 08:10, 12-09-2018.


تهران. 12 سپتامبر 2018 میلادی برابر با 21 شهریور 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران
وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای تعیین فهرست کمیته قانون اساسی سوریه به توافق اصولی دست یافته اند.
بنا به اعلام وبسایت وزارت امور خارجه ایران در پایان جلسه سدات اونال، حسین جابری انصاری و سرگئی لاورنتیف مذاکره کنندگان ارشد ترکیه، ایران و روسیه در ژنو با استفادن دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره کمیته قانون اساسی سوریه، طرفین درباره حل و فصل بحران سوریه با تمرکز بر تشکیل کمیته قانون اساسی به توافق اولیه و اصولی رسیده اند.
این وبسایت گزارش داده است که در پایان جلسه فشرده نمایندگان سه کشور و دی میستورا، سه کشور ضامن صلح در سوریه بر تداوم همکاری برای کمک به فرایند سیاسی حل بحران سوریه و تسهیل شکل گیری کمیته قانون اساسی این کشور تاکید کردند.
بنا به گزارش ایرنا با نقل از رسانه های ترکیه، در فرایند حل و فصل بحران سوریه با تمرکز بر تشکیل کمیته قانون اساسی مفاد زیر مورد تاکید طرفین قرار گرفت:
1 ـ سوری - سوری بودن فرایند سیاسی و ضرورت حفظ حاکمیت ملی یکپارچه سوریه
2 ـ لزوم تنظیم متناسب ترکیب اعضای کمیته قانون اساسی به نحوی که برای طرفهای مختلف قابل پذیرش و در عین حال مبتنی بر واقعیت های موجود در صحنه سوریه باشد.
3 ـ همه مسائل و جزئیات مرتبط با کمیته قانون اساسی در نهایت در قالب یک بسته یکپارچه مورد توافق قرار گیرد
4 ـ تنظیم ترتیبات مربوط به قانون اساسی سوریه با توجه به حساسیت موضوعات و تبعات بحران چند ساله این کشور زمان بر است، اما همه طرفها بر ضرورت توجه همزمان به سرعت و کیفیت کار تاکید دارند.
بنا به این گزارش، نمایندگان ایران، ترکیه و روسیه توافق کردند که با تشکیل کارگروه فنی متشکل از کارشناسان زمینه موفقیت رایزنی های مشترک با سازمان ملل جهت تسهیل شروع به کار هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه را فراهم کنند.
همچنین توافق شد که سومین دور این رایزنی ها در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود.
در جلسه نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در سوچی که اول آذرماه سال گذشته برگزار شد، طرفین برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: