ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:31 | آوریل29 تهران

مبادلات ايران و تركيه در 11 ماه گذشته 5.1 ميليارد دلار

تاریخ: 13:12, 04-03-2015.

تهران. چهارشنبه 4 مارس 2015 میلادی برابر با 13 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سفیر ایران در ترکیه از 5 و یک دهم میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 11 ماهه امسال خبر داد.
بنابراين گزارش، علیرضا بیگدلی گفت:‌ از این رقم،‌ یک و هفت دهم میلیارد دلار صادرات ایران به ترکیه (بدون نفت و گاز) و بقیه واردات ایران از ترکیه است.
علیرضا بیگدلی در همایش فرصت های تجاری ایران و ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه این مبادلات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است افزود: با وجود تحریم ها حفظ این میزان مبادلات تجاری میان دو کشور موفقیت محسوب می شود.
سفیر ایران در ترکیه ادامه داد:‌ بعد از نفت و گاز، محصولات پتروشیمی با 700 میلیون دلار بیشترین سهم را در صادرات ایران به ترکیه دارد و پس از آن محصولات کشاورزی، پسته، فرش، مواد معدنی و فلزات رنگی شاخص ترین اقلام صادارتی ايران به ترکیه هستند.
بیگدلی گفت:‌ هدف گذاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه در گذشته و قبل از تحریم ها، ‌30 میلیارد دلار تا پایان سال 2015 تعیین شده بود و آن زمان اینگونه تصور می شد که رسیدن به این رقم دست یافتنی است اما تحریم ها ما را از این هدفگذاری دور کرد.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود می توانیم باشناخت دقیق از بازار و اقتصاد ترکیه سهم خود را در بازار ترکیه افزایش دهیم .
سفیر ایران در ترکیه گفت:‌ حتی این ظرفیت وجود دارد تا حجم صادرات نفت و گاز به ترکیه را نیز افزایش دهیم .
بیگدلی با اشاره به اجرای موافقتنامه ترجیحی از 11 دی میان ایران و ترکیه گفت:‌ این امر روابط تجاری دو کشور را متحول خواهد کرد.
سفیر ایران در ترکیه افزود: پیش بینی شده است با اجرای موافقتنامه ترجیحی در سال نخست یک میلیارد دلار به مبادلات تجاری ایران و ترکیه کمک شود.
وی با تاکید بر اینکه اجرای موافقتنامه ترجیحی آثار جانبی خوبی در تجارت دو کشور خواهد داشت گفت: افزایش امید و اعتماد و رغبت حضور در بازار دو طرف از جمله این آثار است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: