ايران هيچ محدوديتی را پس از 10 سال نخواهد پذيرفت

تاریخ: 02:00, 23-07-2015.

تهران. پنج شنبه، 23 جولای 2015 میلادی برابر با 1 مرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری،  مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور هیچ گونه تمدید تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای خود را فراتر از 10 سال نخواهد پذیرفت.
بنا بر این گزارش، عباس عراقچی در یک کنفرانس خبری که از تلویزیون ایران پخش می شد، اعلام کرد هر گونه تلاش برای اعمال مجدد تحریم ها پس از انقضای آن ظرف 10 سال ناقض توافقی خواهد بود که یک هفته پیش بین ایران و شش قدرت جهان به دست آمد.
اشاره عراقچی به قطعنامه ای بود که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به تصویب رساند و توافقنامه به منظور محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور را تایید کرد.
این قطعنامه در صورتی که ایران در 10 سال آینده موافقتنامه را نقض کند، اجازه می دهد همه تحریم های سازمان ملل مجدداً اعمال شود.
اگر ایران به مفاد توافقنامه پایبند باشد، همه مفاد و تدابیر قطعنامه سازمان ملل ظرف 10 سال پایان خواهد یافت.
با این حال، شش قدرت جهان موسوم به گروه پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا پیشتر به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اطلاع دادند که پس از 10 سال، آنها قصد دارند برای تمدید پنج ساله ساز و کاری که امکان اعمال مجدد تحریم ها را فراهم می کند، تلاش کنند.
عراقچی افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به صراحت می گوید که جدول زمانی توافقنامه 10 سال است و پرونده ایران در شورای امنیت پس از آن بسته خواهد شد.
وی اعلام کرد: اگر آمریکا و هر یک از دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک بگویند که می خواهند پس از 10 سال قطعنامه جدیدی را به تصویب برسانند و اجازه دهند تحریم ها مجدداً اعمال شود، این نقض موافقتنامه وین است و هیچ اعتباری ندارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: