ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

14:01 | جولای07 تهران

مصطفی رحماندوست، شاعر کودک و نوجوان ایران: ما باید در 10 کشور عضو اکو مشترکاتمان را پیدا کنیم

تاریخ: 17:46, 28-08-2014.

تهران. پنجشنبه، 28  اگوست 2014  میلادی برابر با 6 شهریور 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در تهران به میزبانی موسسه فرهنگی اکو، نشست تخصصی الهدی با عنوان "چشم انداز ادابیات کودک در کشورهای عضو اکو" برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان ایران درآغاز این نشست با اشاره به وجود حوزه فرهنگی مشترک میان کشورهای عضو اکو، گفت: به طور مثال در ترکیه حدود 8 هزار واژه فارسی در زبان ترکی استانبولی داریم و هنوز در ترکمنستان، مجلاتی وجود دارد که به دو زبان فارسی و ترکمنی منتشر می شود.
وی افزود: ادبیات کودکانه در هر منطقه و در هر کشوری بی تردید از ادبیات عامیانه و ادبیات کلاسیک در آن نشأت گرفته است که این مورد، هم در بخش شفاهی و هم در بخش مکتوب صدق می کند.
رحماندوست ادامه داد: حالا تصور کنید، زمانی که در حوزه فرهنگی مشترک قرار می گیریم هم در ادبیات کلاسیک و هم در ادبیات عامیانه با کشورهای عضو اکو مشترکاتی داریم. به عنوان مثال در ادبیات کلاسیک نمی توان گفت خواجه عبدالله انصاری، مولوی یا جامی متعلق به ایران هستند یا کشور دیگری. درباره مولوی هم نمی توانیم ادعا کنیم که او ایرانی است و اهل ترکیه نیست. دلیلی هم ندارد به این مسائل دامن بزنیم. بنابراین بهتر است بگوییم مولوی یک شخصیت جهانی تاثیرگذار بر تمام فرآیندهای فرهنگی در جهان و زبانش فارسی بوده است.

این شاعر و نویسنده و مترجم ادبیات کودک تأکید کرد: ما در این 10 کشور عضو اکو باید مشترکاتمان را پیدا کنیم، مشترکاتی که تمام بچه های این کشورها را در آن جای دهیم. خواه ناخواه ما غم ها و شادی های مشترکی در ادبیات فولکلوریک این کشورها داریم که این مشترکات در ادبیات کلاسیک هم هست. مثلاً زمانی که رستم، پهلوان ایرانی، تبدیل به رستم دستان می شود، دیگر به هیچ کس تعلق ندارد و متعلق به بشریت است.

رحماندوست در پایان سخنرانی اظهار داشت: همچنین در ادبیات عامیانه، موارد مشترکی داریم که مشابه آن در کشورهای دیگر نیز قابل مشاهده است. شاید بازنویسی ادبیات کلاسیک مشترک مانند نظامی و جامی برای بسیاری از 10 کشور مهم و قابل توجه باشد، زیرا می توان به این وسیله، ادبیات مشترک ایجاد کرد. البته چندان به ادبیات عامه مشترک توجه نشده است، در حالی که بیش ترادبیات عامیانه ما در بین این 10 کشور، آشنا و مشترک است.
واژه اکو مخفف انگلیسی
Economic Cooperation Organization
بوده و سازمان همکاری های اقتصادی 10 کشور عضو است. مقر اصلی این سازمان منطقه ای در شهر تهران است.  
ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان کشورهای عضو اکو می باشند که هم اکنون جمعا 330 میلیون نفر جمعیت و امکانات فراوان منابع انرژی و معادن و حوزه مشترک فرهنگی دارند. در این مرز و بوم گسترده طی سده های گذشته  زبان فارسی زبان رسمی این اقوام و کشورها بوده است.    

به اشتراک گذاشتن اخبار: