ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:36 | اکتبر05 تهران

مجله دیپلمات: اتحاد پاکستان و ایران آمریکا را در افغانستان منزوی کرد

تاریخ: 16:49, 08-01-2019.


تهران. 8 ژانویه 2019 میلادی برابر با 18 دی ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
مجله دیپلمات که در منطقه آسیای مرکزی منتشر شد نوشته است که سیاست راهبردی ایران و پاکستان توانست به ‌خوبی سیاست خارجه آمریکا درافغانستان را منزوی کرده و پرونده مذاکرات صلح در افغانستان را در دست بگیرد
این نشریه نوشت که سیاست خصمانه واشنگتن علیه اسلام آباد و تهران باعث اتحاد دو کشور همسایه و سرانجام منجر به منزوی شدن سیاست خارجه آمریکا در افغانستان شد.
امریکا با تنگ‌تر کردن روابط خود با پاکستان و بستن هرگونه ارتباط با ایران در حقیقت سیاست خارجه خود در افغانستان را محدودتر کرده و سرانجام دو کشور پاکستان و ایران توانستند با انسجام یکدیگر پرونده مذاکرات صلح طالبان را از واشنگتن گرفته و حتی آمریکا را مجبور به خروج نیمی از نیروهای خود در افغانستان کنند.
آمریکا با شریک قرار ندادن همسایگان افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان در واقع سیاست خارجه خود را محدود کرده و سرانجام در حالی حاضر به شراکت همسایگان افغانستان شد که پرونده صلح با طالبان دیگر در دستان تهران و اسلام آباد بود.
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان  اخیراً برای حل بحران افغانستان به چهار کشور ایران، افغانستان، چین و روسیه سفر کرد و در این برهه حساس، به دنبال جلب مشارکت تهران، پکن و مسکو در فرآیند صلح افغانستان در آمد.
قریشی در سفر به تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و وزیران خارجه دو کشور همچنین در خصوص اهمیت ثبات، امنیت و همگرایی سازنده در منطقه به‌ویژه بین افغانستانی‌ها در شرایط کنونی و تشریک مساعی دو کشور در این زمینه تأکید کردند.
عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز هفته گذشته از سفر هیئت طالبان به تهران سخن گفت. وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی مذاکرات یافتن راهکار و یا زمینه‌هایی تسهیل کننده برای کمک و مساعدت به گفت وگوهای بین گروه‌های افغان و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است

به اشتراک گذاشتن اخبار: